2011-Zuid-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rein Hoen - WaarBenJij.nu 2011-Zuid-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rein Hoen - WaarBenJij.nu

2011-Zuid-Afrika

Door: Rein Hoen

Blijf op de hoogte en volg Rein

10 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vakantie 2011 Zuid-Afrika
Voor de lezer, alles in schuinschrift komt van Boer en Wendel

Dag 1 Amsterdam - Pretoria, Zondag 18 september 2011

U vliegt naar Johannesburg, waar u in de avond arriveert. Na aankomst heeft u een transfer naar uw guesthouse in Pretoria.

U overnacht in: Pretoria, Montpellier

Om 05.45 was de taxi er al, we waren net klaar met alles. Vanwege de zondag is het rustig op de weg en zijn we om 06.45 op Schiphol. Ruim op tijd we kunnen wel de koffers kwijt. We hebben dus even de tijd. We wandelen alles af. Drinken een kopje koffie en bij de gate de limonade. Goed op tijd kunnen we verder. Maar ineens blijkt het niet goed te gaan. We moeten weer de gate op. Het vliegtuig heeft motorpech, we hebben een uur vertraging. We wandelen wat rond en als we bij de gate komen is men bezig met inchecken, we sluiten aan in de rij. Dan weer even wachten en dan het vliegtuig in. Alles is een uur later. De vlucht zelf verloopt voorspoedig, men komt regelmatig langs met drinkwaren en voedsel. We hebben een Zuid-Afrikaanse naast ons en we praten wat. Om 22.30 landen we op Jo-burg. Alles is donker. We worden op de foto gezet en bij de kofferband is het even wachten en ook dat gaat goed. Bij de uitgang worden we opgewacht door Yvonne en Chris. Even pinnen en we kunnen naar het Guesthouse. Het is toch nog een uur rijden. We maken ook kennis met Thijs de chauffeur. We worden ontvangen met wijn en kaas. Het is inmiddels al een nieuwe dag geworden. We maken ook verder kennis met de het groepje. Van alles wat. Rond 01.30 gaan we dan eindelijk naar bed. We hebben een grote/hoge kamer. Nu eerst slapen.

Dag 2 Pretoria, Maandag 19 september 2011

De dag begint met een stadstour in Johannesburg. U bezoekt Maropeng, gelegen in de streek 'Wieg der Mensheid' waar in heuvels en grotten van Swartkrans belangrijke fossielen van Hominiden zijn gevonden. In Pretoria ziet u een aantal historische bezienswaardigheden zoals Church Square, het Paul Kruger huis en de Parlementsgebouwen. Het Voortrekkersmonument is een indrukwekkend eerbetoon aan de Grote Trek (1835-1843).

U overnacht in: Pretoria, Montpellier

Om 07.30 staan we op. We hebben wel geslapen maar worden van de drukke weg wakker. We staan maar op.Het ontbijt is in de gelagkamer. Je moet aangeven wat je wilt aan eieren etc. De muesli is er ook. Een goed ontbijt. Om 10.00 gaan we op weg. Naar Mauropeng, de wieg der mensheid. Mooi opgezet centrum, maken een boottochtje door allerlei aardse dingen. Een grote mooie tentoonstelling over de prehistorie tot heden met betrekking tot wat de mens allemaal
aan veranderingen heeft ondergaan. We brengen er een hele tijd rond. Om 13.00 gaan we in het park- restaurant lunchen. We mogen zelf uitzoeken. Aan het eind blijkt dat we het netjes gedaan hebben en hoeven we niets voor de drankjes te betalen. Dan in de bus naar Pretoria. Bezoeken het Voortrekkers monument, gaan de stad in, bij het Kruger monument een foto stop. Een drukke stad. Dan nog even een boodschapje doen in een winkelcentrum en terug naar het guesthouse. We zijn er om 17.30. Een hele eerste dag met veel indrukken. We gaan ons opmaken voor de braai vanavond. Rond 18.00 melden we ons bij het zwembad. Men is al het vlees aan het braai. We maken nog een gezellig praatje, de groep wordt langzamerhand een geheel. Om 19.00 gaat het van start alles wordt neergezet en wij kunnen aanvallen. Het is geen BBQ. Alles staat klaar en het vlees is ook klaar. Het is dus smikkelen en smullen.
Ook nog een toetje. Om 20.30 houden we het allemaal voor gezien en gaan nu eens vroeg naar bed.

Dag 3 Pretoria - Witrivier 480 km, Dinsdag 20 september 2011

Door het prachtige landschap van de provincie Mpumalanga reist u naar Pilgrim's Rest, het oudste goudmijndorp van Zuid- Afrika. Onderweg passeert u uitgestrekte bossen, pittoreske watervallen, bergen en bergpassen. Op de beroemde Panorama route ziet u Blyde Rivier Canyon en de bijzondere kolkgaten van Bourke's Luck Potholes. Met helder weer heeft u bij God's Window fraai uitzicht op het nabijgelegen Krugerpark.

U overnacht in: Witrivier, Highgrove House

Het is niet voor niets dat we vroeg naar bed zijn gegaan want de wekker roept ons al om 05.00 we gaan vandaag vroeg op pad. Na een vroeg
ontbijt gaan we om 06.00 op pad. Het is vandaag een reis- en een excursie dag ineen. Tot 08.30 rijden en dan stoppen we aan het eind van de tolweg bij een Shell station. De koffiestop. De koffie is goed en na 30 min. gaan we weer verder. We stoppen in een plaats want er moet getankt worden.
We kunnen even een supermarkt door wandelen. Daarna weer verder. Als eerst komen we 12.30 aan bij het lunchadres, het is een Forever Resort aan de Blyde Canyon. We hebben uitzicht over de Blyde River Canyon en de ronddavels. Het eten is in buffetvorm en is zeer smakelijk. Ondertussen komen de blauwapen ook kijken. Na de lunch vertrekken we om 13.30 naar een uitzichtpunt en kleine wandeling naar de 3 Ronddavels. Je kijkt in de Canyon in met de rivier. Een aap heeft het moeilijk met zijn kinderen en maakt een hoop misbaar. We doen de wandeling en zien de Ronddavels. Mooi natuur fenomeen. Daarna is er een rondgang over de markt.
Na een half uur gaan we verder naar de Potholes. Ook hier is een wandeling uitgezet over de rotsen. Er zijn een paar bruggen waar we over heen wandelen en hebben een goed zicht op de uitgesleten gaten, ook dit is mooi van de natuur. Dan is het weer een half uurtje rijden en komen we uit bij Gods Window. Er is helaas veel mist dus het window is gesloten of zoals Joke zei er is mat glas voor gezet. Wel jammer. Dan weer in de bus naar het hotel. We zijn er om 18.15. Het ligt helemaal verscholen in het bos. De kamers zijn allemaal huisjes met veel ruimte. Het is 5 sterren. Alle huisjes zijn apart ingericht. We gaan ons opfrissen voor de avond.
Om 19.30 is het verzamelen, eerst nog een sun-downer op het terras. Een glas rode wijn gaat er wel in. Ondertussen wordt de menu keuze gevraagd. Rond 20.00 is het diner klaar en gaan we naar binnen. Het is gezellig. Het voorafje, soep of advocado gaat er wel in. Het hoofdgerecht laat even op zich wachten er is iets met de gastoevoer. Maar ook dat komt goed. Biefstukjes (Oesters) worden opgediend. Het geheel is smakelijk. We praten wat.
Heel erg ongedwongen en gezellig. Het heeft wel iets. Rond 21.30 vindt
een ieder het wel laat genoeg, morgen weer vroeg dag. Onze eerste dag in het Krugerpark. De groep wordt gesplitst want er zijn er die in een open jeep gaan, wij gaan met het busje.

Dag 4 Krugerpark 120 km, Woensdag 21 september 2011

Op excursie. Vandaag heeft u uw eerste kennismaking met het beroemde Krugerpark waar u een enorme hoeveelheid wild en een schitterende flora wacht. De kans dat u tijdens uw dagsafari zebra's, giraffen, wildebeesten, impala's, kudu's en ander wild treft is groot.

U overnacht in: Witrivier, Highgrove House

Vandaag loopt de wekker vroeg af om 05.00. Om 06.00 is het verzamelen voor vertrek. We zijn warm gekleed vanwege de ochtend. Krijgen een ontbijtpakket, het zit allemaal in 2 grote koelboxen. Op tijd gaan we op weg. We weten niet wat er boven ons hoofd hangt! We gaan met zijn alle naar de Phabeni toegangspoort. Daar staat de open jeep te wachten voor de liefhebbers. Het is inmiddels tegen 07.30 geworden dus ook tijd voor het ontbijt. Er zitten, per persoon, pakketjes in met brood, vlees, kaas en nog meer. Ook yoghurt, hiermee kunnen we onze eerste malariapil inslikken. Ook een bakje met salade en een ei, een blikje fris en fruit maakt het compleet. Een uitgebreid ontbijtje langs de weg. Als het ontbijt op is vindt de splitsing plaats en gaan wij met Cor en Ria, Yvonne en Thijs (reisleidster en chauffeur) met het busje het Krugerpark in. Thijs is goed in het spotten van de dieren. We zien een heleboel soorten en de big five spotten we op 1 dag, wat volgens Yvonne uitzonderlijk is. Met het Luipaard hebben heel veel geluk want dat dier zie je niet vaak en wij zien er nu 2 op
1 dag. Yvonne gaat helemaal uit haar dak want dat heeft ze nog nooit meegemaakt. Alleen de leeuw was te ver weg om te fotograferen. Ook kostte het de dames veel moeite om de leeuw te zien. Hij lag nl lekker onder een boom en ver weg. Je moest goed een herkenningspunt zoeken en dan goed verder kijken. Maar uiteindelijk hebben we hem allemaal gezien. Koffie hebben we in Skukuza restkamp gebruikt. Daarna wilden we nog naar Lower Sabie maar dat was te ver omdat we onderweg nog vaak gestopt hebben om dieren te zien. Terug naar Skukuza voor de lunch, de andere groep was er ook. In de middag hebben we op de terug weg nog wat beesten gezien maar, vanwege de warmte, werd het minder.
Het Luipaard was nu in de boom gaan liggen luieren, was een mooi
gezicht. Yvonne had de dag van haar leven want een luipaard zie je niet zo vaak en Wij hebben er nu 2 op 1 dag. Rond 15.30 waren we bij de uitgang en hebben we even moeten wachten op de Jeep gangers. Ook zij hadden genoten.
Het diner is vanavond om 19.00. Om 18.30 gaan we naar het terras,
Margriet en Jos zijn er al en we maken een praatje. Ondertussen komen er kleine hapjes. Het terras stroomt vol. Ondertussen maken we ook een menu keuze, Vis of vlees. Als alles klaar is worden we aan tafel genot. Vanavond zitten we met Gerard, Joke, Cor, Ria en Marieke aan tafel. Er wordt over van alles gekletst. Er zijn diverse appetizers, Brocilolietaartje, Fruitcoctail. Dan het hoofdgerecht Vlees met aardappelpuree, peultjes en nog iets wat op aardappel lijkt maar het niet is. De visschotel is ook opgemaakt. Het smaakt ons weer goed, Het toetje zijn een paar krokante wafeltjes met aardbeien. Natuurlijk drinken we er een wijntje bij. Na afloop gaan er een heleboel naar bed, wij blijven nog even natafelen. Om 21.30 vinden we het ook tijd worden. Een drukke dag met veel dingen gezien.

Dag 5 Witrivier - Privé Wildreservaat 155 km, Donderdag 22 september
2011

Na het ontbijt reist u naar het zuiden van het Krugerpark. Uw safari lodge voor de komende dagen is prachtig gelegen aan de Crocodile rivier. Na aankomst in uw lodge heeft u wat vrije tijd. 's Middags maakt u zich op voor uw eerste gamedrive; in een 4WD landrover tuurt u samen met de ranger naar wilde beesten in de bush. Bij het vallen van de avond krijgt de wildernis een totaal ander karakter als u in het donker met een zoeklicht naar nocturne dierenleven speurt.

U overnacht in: Privé Wildreservaat, Bongani Moutain Lodge

We kunnen "uitslapen" de wekker loopt om 07.30 af. We staan op en pakken de koffers weer in. De koffers zetten we buiten neer, ze komen zo vanzelf in de bus, hoeven we niet naar om te kijken. Het ontbijt is ook weer goed verzorgd, men is heel erg klant gericht. Ik vraag een omelet gevuld met ham, het blijkt teveel te zijn maar wel lekker. Lyda heeft wentelteefjes ook lekker. De betaling van de dranken valt ook mee. Om 10.30 gaan we rijden, het is vandaag niet zover. Buiten het Krugerpark om komen we aan bij Bogani Lodge, maar voordat we er zijn hebben we al een soort safari. Op een bepaald moment gaan we van de teerweg over op een landpad. Dit rijden we ong. 7 km. Alles wordt heen we weer geschud. Dan komen we bij een wisselplaats. Hier moeten we overstappen in Jeeps. De koffers gaan apart mee. Als we ingestapt zijn gaan we nog ong. 13 km de berg op via een zeer hobbelig pad. We stoppen voor een berg en stappen uit. Via een nauwe doorgang door 2 bergrotsen bereiken we het Lodge. We worden met een drankje welkom geheten. Het ziet er zeer speciaal uit. Het is inmiddels wel lunchtijd geworden. Het is een warm buffet lunch. Ook
hier smaakt alles goed. Na de lunch worden we naar het huisje gebracht.
We hebben huisje 3. Even de koffers uitpakken en op ontdekkingstocht. Er is een Viewpoint met uitzicht over de vlakte. We zien wel vogels maar geen groot wild. En even rust tot 15.30. Dan is het tijd voor onze eerste echte 4WD Gamedrive. We starten met een kopje thee want het is high tea. Daarna zoeken we een plaats op een Jeep. We hebben ons warm aangekleed. Om 16.00 gaat het dan echt beginnen. Via zandpaden rijden we naar de vlakte, het is heuvelachtiger dan je zou denken. We zijn met 2 Jeeps. Alles schut nu echt op zijn plaats. We rijden een tijdje en krijgen de diverse dieren te zien. Zelf worden we er ook bedreven in. Neushoorns, Giraffe, Antilopen en nog veel meer. Bij een rotspartij houden we even stop voor een drankje en de benen strekken. Tegen het donker worden komt de melding dat er leeuwen gesignaleerd zijn. We gaan erop af en jawel er liggen er 2. Dwars door het bos gaan we zo dichtbij als maar mag en mogelijk is. Ze treden even op en als ze het genoeg vinden stappen ze op. Een mooi gezicht zo die dieren in de vrije natuur. De avond valt en de lichten gaan aan. Ook dit geeft en extra dimensie aan het geheel. We zien nog wel wat herten maar het grote goed laat zich niet zien. Rond 20.00 is het spektakel afgelopen en zijn we terug bij het restaurant. Het is gelijk tijd voor het diner. Ook ditmaal is het buffet en smakelijk. We tafelen nog even na en rond 22.00 gaan we onder begeleiding naar ons huisje. Het is warm en door de indrukken slapen we wat onrustig.

Dag 6 Privé Wildreservaat, Vrijdag 23 september 2011

Voor dag en dauw wordt u gewekt voor een ochtendsafari per 4WD landrover. Vooral vogelliefhebbers treffen in het wildreservaat een waar paradijs: scharrelaars, zwaluwen, ijsvogels, bijeneters, ibissen, vinken en parelhoenders. Na een stevig ontbijt, is de middag vrij. In de namiddag volgt uw tweede safari die aangenaam wordt onderbroken door een gin- tonic met versnapering bij zonsondergang.

U overnacht in: Privé Wildreservaat, Bongani Moutain Lodge

Vandaag niet uitslapen. Om 05.00 loopt onze wekker af en om 05.15 de wake-up call. We frissen ons op en pakken ons warm in. Er staat thee/koffie klaar met sop koek. Dan heb je toch wat in je maag. Om 06.00 start de ochtend gamedrive. Je hoort nu wat meer de vogeltjes en je ziet ze vliegen. Ook nu worden er weer beesten gespot maar het houdt niet over. (Zijn we nu al verwent?) We drinken bij een rotspartij koffie/thee en er wordt de nodige uitleg gegeven. 1 Jeep heeft een lekke band dus we moeten even inschuiven. We gaan verder en nog meer uitleg over de vegetatie. De andere Jeep komt weer, de band is gemaakt. Er wordt weer overgestapt. We zien nog wat zebra's en neushoorns. Rond 09.00 is deze drive teneinde en kunnen we aan het ontbijt. Daarna hebben we even rust tot aan de lunch. De lunch is in buffet vorm, er is lasagne. Die ziet er lekker uit en nemen we dus. Dan hebben we even de tijd tot de middag game-drive die start on 16.00. We lezen een paar hoofdstukken op het terrasje voor het huisje, als het te hard gaat waaien gaan we binnen zitten. Om 15.30 is het theetijd en verzamelen voor de drive. Het weer is aan het veranderen. Om 16.00 is het al aan het regenen. Er wordt even gewacht want er zit ook onweer bij. Om 16.45 lijkt het op te klaren en trekken we de poncho's aan en gaan op weg. Net als we gaan, we zijn een stukje op weg krijgt de chauffeur het idee om ook een poncho aan te trekken, hij stopt onder een afdakje. Op dat moment breekt de lucht open en regent het echt hard. We blijven een kwartiertje staan maar het wordt niet droger dus gaan we terug, de andere Jeep is ons voorgegaan. Verzamelen in de bar. Lyda is wat afwezig. Rond 18.00 lijkt het wat droger te zijn en gaan de diehards aan de safari. Ingepakt en wel. Het lijkt wat droger maar onderweg gaat het wel harder regenen, maar we houden de moed erin. Op een bepaald moment moet Marieke overgeven. Het ziet er niet best uit. We zien nog wat dieren en ook nog een groep olifanten van heel dichtbij. Het is te nat en te donker om ze te fotograferen. Om 19.30 vinden we het genoeg en houden we het voor gezien. Als verzopen katten komen we terug. Daarna is gelijk het diner. Het geheel smaakt wel maar er zijn wat ziekte verschijnselen bij wat mede reizigers. Na het diner gaan we naar het huisje en te bede. Alleen de nacht verloopt niet rustig. Als we goed en wel in bed liggen moet Lyda overgeven en dat blijft zo ieder uur tot 03.00 daarna valt ze eindelijk in slaap.

Dag 7 Privé Wildreservaat - Swaziland 230 km, Zaterdag 24 september
2011

Nog eenmaal de dag zien ontwaken tijdens een ochtendgamedrive, alvorens u koers zet naar buurland Swaziland. Aan de grens ligt het culturele dorp Matsomo, waar u onthaald wordt met Afrikaanse dansen en een traditionele lunch. Na de nodige grensformaliteiten arriveert u aan het einde van de middag in de vruchtbare Ezulwini vallei.

U overnacht in: Swaziland, Royal Swazi Sun *****

Gezien de onrustige nacht laten we de ochtend game drive aan ons voorbij gaan. We horen dat er meerdere last hebben van dezelfde verschijnselen. Zelfs Yvonne voelt zich niet echt lekker. Er wordt niet veel ontbeten, een paar toast wordt ingepakt. Rond 09.30 vertrekken we weer langs het bergpad naar beneden. Onderweg ontwaren we, in de verte, nog een olifant. Om 10.15 stappen we in het busjes en gaan we echt op weg. Lyda en nog meer voelen zich niet 100%. We stoppen net voor de grens met Swaziland, er moet getankt worden, bij een winkelcentrum. We gaan met Yvonne een soort ORS kopen, voor de innerlijke mens. Bij de grens stappen we uit voor de stempels en bij de echte grens van Swaziland wordt Lyda bevangen door de warmte. Ik haal het stempel voor het paspoort. Men is niet zo moeilijk aan deze grens. We zijn in Swaziland. Rijden naar het Magugaresort en kijken uit over het stuwmeer. Hier gebruiken we de lunch. Lekkere sandwiches. Het duurt alleen wat langer dan Yvonne had gehoopt en we komen een beetje in tijdnood. Maar alles komt goed. Thijs weet van doorrijden en we komen in het dorp Matsomo. Er wordt voor ons gezongen en gedanst, van het zingen zijn we onder de indruk. Ik koop de CD. We krijgen ook een rondleiding door een Swazidorp. Daarna gaan we naar het hotel, we zijn er rond 17.00. Inchecken en de kamer opzoeken. 231 is het nummer. We zetten alles neer en omdat we even de tijd hebben maken we er een kort slaapje van. Om 19.30 melden we ons voor het diner. Zelfbediening, er wordt ook gewokt e.d. Het smaakt mij wel, Lyda doet rustig aan. Om 21.15 zoeken we de kamer op en gaan we naar bed.

Dag 8 Swaziland - St. Lucia 410 km, Zondag 25 september 2011

Het Hluhluwe-Umfolozi Park is het oudste wildreservaat van het land, opgericht in 1895 om de met uitsterven bedreigde neushoorn te beschermen. Daarnaast treft u hier olifanten, zebra's, giraffen, een grote verscheidenheid aan antilopensoorten en meer dan 300 vogelsoorten. Een safari per 4WD landrover mag hier dan ook niet ontbreken.

U overnacht in: St. Lucia, Lidiko Lodge ****

De wekker roept ons om 06.00. We hebben goed geslapen. De ochtend rituelen, de koffer buiten zetten en om 08.00 gaan we rijden. We hebben een reisdag met een game-drive voor de boeg. Lyda voelt zich alweer wat beter. Omdat het zondag is, is het niet zo druk op de weg en kunnen we lekker doorrijden. We hebben een koffiestop bij een mooi uitzichtpunt. De koffie was niet zo. Er komen meer bussen. Dan op naar het lunchadres Ghost-resort. Ook dit ligt schitterend. De lunch is licht maar goed verzorgt. We liggen voor op het oorspronkelijke schema en zijn om 14.00 bij Hluhluwo-Umfolozi. De jeeps staan al klaar. Yvonne regelt dit allemaal onderweg. Dit park is weer heel anders. Meer overzicht door vlakten en ook meer berg en dal. We zien eerst niet zo veel maar dan ineens een olifant. De olifant is in must staat, hitsig zouden we zeggen. Hij komt uit de bosjes en loopt bozig de weg op richting onze jeep, we moeten naar achteren. Het is even heel spannend. Daarna rijden we naar de Hill top mooi uitzicht over het dal. Aan het eind zien we ook nog giraffen de weg oversteken. Weer een geslaagde game-drive. Om 17.15 gaan we verder op weg. Nu wordt het donker en Thijs zet de sokken erin. Om 18.30 zijn we in St.Lucia, Lidiko-lodge. We hebben allemaal een soort huisje. Het diner is om 19.30. Smakelijk en voedzaam. We blijven nog wat natafelen want morgen kunnen we uitslapen. Rond 22.00 naar bed.

Dag 9 St. Lucia 160 km, Maandag 26 september 2011

Op slechts een uurtje rijden ligt het Isimangaliso Wetland Park (voorheen St. Lucia Wetlands), waar u een boottocht maakt op het gelijknamige meer. Hoogbeboste duinen, zandbossen, moerassen, mangroven en een merengebied zorgen voor een unieke flora en fauna.

U overnacht in: St. Lucia, Lidiko Lodge ****

Om 07.00 zijn we wakker, de wekker loopt pas om 08.00 af.
Maar we staan op als we wakker zijn. Rustig de dingen doen die nodig zijn. We gaan na het ontbijt even wandelen. Bij de markt val ik omdat ik onder een afdakje door wil gaan, beide knieën nemen het niet in dank aan en liggen open. Omdat we niet alleen liepen is het daarna het gesprek van de dag geworden. Maar de verwonding zag er niet netjes uit. Het deed geen pijn. In een vlakbij gelegen winkelcentrum was een Pharmacia en daar maar even naar binnen, het blijkt ook gelijk een soort EHBO-post te zijn. Ik word gelijk geholpen. Wonden schoongemaakt en mooie pleisters erop. Ik kan weer vooruit. We wandelen het winkelcentrum nog wat door en drinken gezamenlijk Illy koffie Jos, Margriet, Jolanda, Peter, Lyda en ik. Lekkere koffie. Daarna splitsen de wegen. Wij zoeken het postkantoor en de rest gaat de Spar in. Om 11.45 verzamelen bij de lodge. Gezamenlijk gaan we naar de boot voor de tocht over het St.Lucia meer. Dit maakt deel uit van een park. We zien nu krokodillen en nijlpaarden. Ook watervogels. De Fish eagel is er ook en blijft mooi zitten voor de foto's. Tijdens de tocht is er een eenvoudige maar smaakvolle lunch. Het is mooi weer en we genieten. Om 14.00 is de boottocht afgelopen. Bij de Lodge aangekomen zit Thijs ons op te wachten. Hij verveelt zich en wil een nabij gelegen park in en vraagt of er mensen met hem mee willen, wel zelf de toegang betalen. Jos, Cor, Lyda en ik willen wel mee. Gerard komen we onderweg tegen en die stapt ook in. Het iSimangaliso Wetland park is niet ver in 10 min. zijn we er. Na het betalen van de toegang R30.pp. Kunnen we naar binnen. Een heel groen park. We zien vlakvark, zebra's, Gnoe's Aapjes en Rhino's. We stoppen bij een mooi uitzichtpunt. Helemaal aan het eind ligt Cape Vidal. Hier staan we de Indische oceaan te bewonderen. Veel golfslag en wind. Mooi gezicht. We gaan weer terug en zijn om 16.45 terug bij de Lodge. Een mooie dag met mooi weer wordt afgesloten. Om 19.00 verzamelen voor het diner bij Quater-Deck. Het is een drukke zaak, de bediening gaat niet helemaal goed. Maar alles komt op zijn pootjes terecht. Vooraf hebben we een schotel met allerlei kleine hapjes, het is veel belovend. We hebben een steak en die smaakt goed. De overige combinaties zoals vis en koedoepotje vallen wat minder in de smaak. De toetjes worden ook met gemengde gevoelens ontvangen. De amerula pudding is wel lekker. Na het eten terug wandelen naar de Lodge en dan naar bed.

Dag 10 St. Lucia - Oesterbaai, Dinsdag 27 september 2011

U vliegt zuidwaarts van Durban naar Port Elizabeth. Na aankomst reizen we naar Oester Baai, waar u gastvrij wordt ontvangen door Allison en Michael in hun prachtige lodge, een klein paradijsje bij de zee. Woest duinlandschap, uitgestrekte verlaten stranden en serene stilte zijn de hoofdingrediënten tijdens uw verblijf.

U overnacht in: Oester Baai, Oyster Bay Lodge ****

Om 06.00 roept de wekker ons. Alles doen en om 08.15 gaan we op weg. Het is niet zo druk dus Thijs kan lekker doorrijden. We hebben nog een koffiestop en om 11.00 zijn we op Durban Airport. Nemen afscheid van Thijs en bedanken hem voor de goede manier van rijden. We kunnen gelijk inchecken en de koffers kwijt. Om 12.40 bij de gate in de bus naar het vliegtuig. Het is een klein vliegtuig. Precies op tijd 13.10 gaan we taxiën en de lucht in. Tijdens de vlucht een eenvoudige lunch. Het is niet lang deze vlucht. Om 15.15 landen we in Port Elisabeth. De koffers van de baan en dan naar de nieuwe bus. Staat al op ons te wachten. Ganif Is de nieuwe chauffeur. We zijn nu in een ander deel van Zuid-Afrika. Via Port Elisabeth gaan we de snelweg een stukje op naar Oesterbay. Dit is te bereiken via een lang zandpad. In the middle of nowhere komen we om 17.15 bij een prachtige lodge uit. We hebben huisje nr. 5. Het ziet er goed uit. Even de zaak opfrissen en dan om 18.30 verzamelen in de bar en daarna het diner. Het zijn 5 gangen. Lekkere voorafjes en als hoofdgerecht rijst met kip. Het smaakt ons goed. We zijn als enige groep hier in de lodge en dat geeft een luxe gevoel. Alles is tot in de puntjes verzorgd.
We tafelen nog even na en gaan dan naar bed.

Dag 11 Oesterbaai, woensdag 28 september 2011

In de township Umzamuwethu neemt u een kijkje op een crèche en sommige van de bewoners hebben hun huis opengesteld zodat u een indruk krijgt van het leven in een township. De rest van uw verblijf is ter vrije besteding.

We worden vanzelf wakker om 07.30 en doen alles op ons gemak. Om
08.30 aan het ontbijt. We zitten bij Margriet en Jos. We kunnen kiezen en het wordt klaargemaakt. Ook het ontbijt is lekker. Yvonne is haar stem nu helemaal kwijt en gaat naar de dokter. We doen met elkaar ook een wandeling naar het strand. Rond 11.00 gaan we naar de township. We hebben Liesbeth die hier woont en zich sterk maakt voor het geheel als begeleidster. Ze verteld over het ontstaan en de problemen die er zijn. We hebben een rondleiding door de crèche en krijgen vetkoek (een soort oliebol).Smaakt wel maar we hebben nog niet veel trek dus er blijft wat over. We wandelen het township door. Je moet er maar geboren zijn. Rond 13.00 zijn we terug bij de Lodge en staat de lunch klaar. Salade met toast is het voor ons. Het smaakt goed en een glas wijn erbij. Daarna is het tot 15.00 relaxen.

Dan is het met de bus een klein stukje rijden naar een melkboerderij. De koeien staan netjes hun buurt af te wachten. We krijgen een rondleiding
en zien hoe de koeien aangesloten worden. Na 15 a 20 minuten hebben ze hun krachtvoer op en zijn ze gemolken, koe eruit en koe erin het gaat achter elkaar door.
Wel eens leuk om dat zo te zien.
Na de melkboerderij hebben we weer even tijd voor ons zelf. Tot 19.00 want dan is het diner. Weer lekkere hapjes vooraf. Het hoofdgerecht is steak, wel-done. Ook dit smaakt ons weer goed, we hebben er een fles Rose bij opgemaakt.
Nagetafeld tot 22.00 en toen naar bed.

Dag 12 Oesterbaai, Donderdag 29 september 2011

Safariliefhebbers kunnen optioneel een bezoek brengen aan het nabijgelegen Addo Olifanten nationale park, waar kuddes olifanten en andere dieren zoals buffels, waterbokken en kudu's leven.

U overnacht in: Oester Baai, Oyster Bay Lodge ****
Om 07.30 worden we vanzelf wakker. Ontbijt net fruitsmoothie en pancakes. We spreken af dat we gaan wandelen. Om 1015 verzamelen. De wandeling gaat door bos, over zandpad, duin, strand, door het water moeten we, En weer door het bos. Halverwege maken we een foto met ZA in het zand.
Na afloop drinken we nog een kop koffie. Weer even rust tot 13.30 We worden gemaand om bij de lunch aanwezig te zijn. Deze wordt in de Boma gegeven. We wandelen er naar toe. De manden met alles wat we nodig hebben worden ook te paard gebracht. Alles wordt uitgestald en we kunnen starten. Lekkere beagel en andere versnaperingen. Een lunch op een mooie plek. Het weer is vandaag niet onze grootste vriend want het waait en zo af en toe een licht buitje.
De middag brengen we in alle rust, boekje lezen, dagboek bijwerken, door. Om 19.00 is het verzamelen voor het diner. Weer met de windlichten aan. Voorafjes waren lekker, het hoofdgerecht een wel-done steak. Alles smaakte ons weer goed. We tafelen nog wat na en om 22.00 zoeken we onze lodge op. Ik ben behoorlijk verkouden maar gelukkig tijdens de nacht is er niet veel hoest.

Dag 13 Oesterbaai - Knysna 175 km, Vrijdag 30 september 2011

Op verkenning door de kleurrijke flora van de Tuinroute. Langs de kust zijn lagunes, duinen, kliffen en stranden. Landinwaarts wordt het landschap bepaald door loofbossen, beboste ravijnen en het karakteristiek fynbos. De naam fynbos refereert naar de kleine, fijne blaadjes van planten en omvat de op graslijkende restios, sierlijke erica's en de koninklijke proteas. De protea groeit hier in talloze varianten. In totaal zijn er rond de 8500 soorten fynbos waarvan 5780 soorten nergens anders ter wereld voorkomen. Vandaag brengt u een bezoek aan het Tsitsikamma Nationaal Park, een zee- en woudreservaat. In het charmante Knysna kunt u volop genieten van gezellige straatcafés, terrasjes en winkels aan de hoofdstraat.

U overnacht in: Knysna, The Turbine ****+

Om 07.30 opstaan en rustig aan alles doen. Om 09.00 vertrek en bij de receptie nog alles betalen. Yvonne heeft haar stem weer terug en kan ons weer van alles vertellen. Het is hier anders dan in het noorden. We rijden een stuk van de tuinroute. De natuur begint te ontwaken, het is lente. Nog niet alles staat in bloei maar het komt wel. We zien zo af en toe de Indische oceaan. We bezoeken het Tsisikamma Park. Ze hebben hier een looppad op plankieren. Wel een aanslag op je knieën. Mooie wandeling met mooie uitzichten punten. Lunch vlakbij het park. Na het bezoek rijden we door naar Knysna. We zouden Plettenberg doen maar er is teveel wind om een walvistocht te maken. Helaas het is niet anders. Dus we zijn wat vroeg in Knysna. We worden afgezet bij het Waterfront. Leuk winkelgebied. In de tussentijd worden de koffers naar het hotel gebracht. We worden om 17.00 opgewacht en naar het hotel gebracht. Het is een apart hotel. Vroeger was het een soort energie fabriek, alle turbines staan er nog daaromheen hebben ze kamers gemaakt. Het is heel modern.
Kamer 102, met uitzicht, is voor ons. Even opfrissen en om 19.30 is het diner. We hebben diverse keuzen. De porties zijn aan de grote kant. Maar het smaakt ons best. Om 22.00 is het weer bedtijd. Het hoesten blijft onder controle.

Dag 14 Knysna - Oudtshoorn 100 km, Zaterdag 1 oktober 2011

We beginnen de dag met een boottocht in de Knysna lagune. Een paradijs voor vogelliefhebbers. De open waterwegen, de rietbeddingen, moerassen en het struikgewas aan de oevers vormen een gevarieerde habitat voor een groot aantal vogelsoorten. Waadvogels foerageren in het ondiepe water, flamingo's zeven met hun kromme snavel algen en kreeftjes uit het wateroppervlak en lepelaars doorploegen de modderige oevers met hun spatelvormige snavels. Vandaag verruilt u de kust voor het ruige binnenland. U bezoekt Oudtshoorn, in de Victoriaanse tijd het centrum van de lucratieve struisvogelindustrie.

U overnacht in: Oudtshoorn, Oue Werf ****

Om 07.30 opstaan en dan ontbijten, We mogen weer uitzoeken. Het gaat niet snel. Croissantjes en Franse toast. Wel op tijd vertrekken we voor de boottocht over de lagune. Maar er is een verrassing bij er komt ook een soort bruiloft gebeuren bij. Vel mooi geklede mensen en een bruidstel. Alleen de mensen trouwen niet maar bevestigen door middel van dit feest dat men al 10 jaar gelukkig met elkaar is. Er wordt gebeden, uit de Bijbel voorgelezen en veel gezongen. We zien wel wat van de natuur maar de bruiloft eist wel veel aandacht. Het is toch wel bijzonder om dit mee te mogen maken. Om 12.00 stappen we van boord af en rijden we een klein stukje naar het lunch adres. Ook hier is het een keuze menu tussen vis en vlees. We kiezen ieder wat anders. De bono's komen in de tuin ook meedoen. Om 14.00 gaan we verder. Laten de Tuinroute achter ons en steken de bergen over. Het mist boven. We rijden de kleine Karoo in. Via Oudtshoorn komen we bij een Struisvogel farm. Krijgen uitleg, kunnen struisvogel rijden. Zien een pas uitgekomen struisvogeltje en Marieke laat zich verleiden om struisvogel te gaan rijden (voordeel van de jeugd zullen we denken) ook krijgt ze struisvogel nek massage. Recht er tegenover ligt Oue Werf. We zijn er dus zo. Om 17.30 zijn we in huisje 2 en kunnen we ons opmaken voor de avond. Om 18.30 is het aanschuiven bij de aangestoken open haard en nog even kletsen, totdat we aan tafel genood worden. Vanavond hebben we struisvogel carpaccio en biefstuk op het menu staan. Hoe kan het ook anders zo midden tussen de struisvogels. Ook hier is het eten weer uitstekend. We worden al heel de tijd verwend. Na het eten is het toch weer bedtijd geworden. We maken het deze vakantie niet zo laat s ’avonds. Mijn hoesten schijnt niet echt onder controle te zijn.

Dag 15 Oudtshoorn, Zondag 2 oktober 2011

U bevindt zich in het ruige landschap van de Kleine Karoo. De omgeving wordt gekenmerkt door wijde open vlaktes, golvende heuvels en
reusachtige struisvogelboerderijen. Karoo is het woord in de taal van de Khoikhoi voor 'droog'. De schoonheid van dit woestijnlandschap is adembenemend: serene weidse vergezichten, een zwarte arend die boven een stille vlakte zweeft. Tijdens de panoramische cirkelroute maakt u kennis met een indrukwekkend berglandschap van het Groot- Swartgebergte. Langs de Schoenmanspoort pas bereikt u de fraaie Cango grotten. Na bezichtiging reist u over de Swartberg pas naar het slaperige stadje Prince Albert met haar fraaie historische huizen en unieke gevels. Via de Meiringspoort pas keren we terug naar Oudtshoorn.

U overnacht in: Oudtshoorn, Oue Werf ****

We kunnen iets uitslapen. Om 10.00 worden we bij de bus verwacht. Het heeft vannacht geregend en het regent nog steeds. We maken kennis met onze gids voor vandaag Hennie. Hij zou ons door de Swartbergpas leiden. Maar door de vele regenval besluit Yvonne samen met Hennie dat het niet verantwoordt is. Het is nl een weg zonder vangrails en niet overal met asfalt. Mat zoveel regenval kan het gevaarlijke situatie op leveren. Dus niet de Swartbergpas op. We doen nu Meirinckpoort in 2 richtingen. We bezoeken eerst de Cango grotten. We doen de “normale” grot wandeling. Je kunt ook een scenic wandeling doen die is langer en je mag dan kruipen over de grond en niet te dik zijn. Er wordt voor gewaarschuwd bij de ingang met een krantenartikel van een dame die toch de avontuurlijke route wilde, ze heeft 11 uur vastgezeten. We wandelen de groten door. Grote zaal en mooi verlicht. Om een indruk te krijgen gaat hert licht uit en blijft een klein pitje branden. We houden elkaar maar vast. De wandeling duurt een uur. S ’middags hebben de lunch gebruikt in Prince Albert. Het afrekenen ging hier niet op de vlotste manier maar we zijn eruit gekomen. Toen dezelfde weg terug. Het weer is wat droger geworden. Wel mooi uitzicht en Hennie verteld over de omgeving. We stoppen nog bij een waterval voor wat kiekjes. We weten niet wat we gemist hebben aan de Swartbergpas maar ook deze rit was mooi. We hebben even tijd om ons op te frissen en vanavond krijgen we lamsvlees uit de Karoo. Dit vlees is van nature al gekruid. Het smaakt ons overheerlijk en de avond wordt in alle vrolijkheid door gebracht. Ik word steeds stiller.

Dag 16 Oudtshoorn - Stellenbosch 425 km, Maandag 3 oktober 2011

De schilderachtige Route 62 brengt u over steile bergpassen en via de prachtige Breede River Valley naar Stellenbosch. Onderweg passeren we de eerste schilderachtige wijnlanden van de Westkaap. In een idyllisch landschap van bergen, valleien, glooiende heuvels en berghellingen bedekt met wijnranken, liggen historische plaatsjes als Franschhoek, Paarl en Stellenbosch. Hier treft u fraai bewaard gebleven huizen met karakteristieke Kaaphollandse gevels.

U overnacht in: Stellenbosch, Coopmanhuijs *****

Vandaag is het weer vroeg opstaan want we gaan verder op reis. Volgens Yvonne is dit geen vakantie, dat doe je thuis maar, want we zijn op reis door Zuid-Afrika. Vandaag staat iets bijzonders op ons programma, het staat niet in de reis. Wel moeten we via ons lunchadres en dan een omweg maken. We hebben een vroege lunch omdat we ook vroeg weggegaan zijn maar dat heeft met de dagindeling te maken. Via de Tradouwspas gaan we richting kust, de N2.
Na de lunch rijden we echt verder naar de kust. De natuur laat zich van een mooie kant zien alles begint in bloei te komen. We gaan richting Hermanus. Omdat Plettenberg van de week niet lukte heeft Yvonne in overleg Far-Away en Ganif de route wat aangepast. We moeten dokken voor de extra brandstof maar dat valt alleszins mee. 100 rand pp. We zijn rond 14.00 in Hermanus en het walvis spotten kan beginnen.
Er is een wandelpad langs de kust. De kust zelf is rotsachtig en niet zo veel strand. Je kijkt van bovenaf naar de oceaan en hoopt zo wat te zien. We komen ook de walvisomroeper tegen. Gisteren heeft hij er 13 gezien en vandaag staat de teler nu op 7, dus nog alle kans. Het is er druk met mensen en ineens er wordt op de hoorn geblazen en warempel we zien wat donkers in het water. Door de verrekijker blijkt het een walvis met jong te zijn. De blazen de lucht uit. Het zijn grote vissen. Ineens zien we er ook wat uit het water opspringen. Gelukkig doen ze het een paar keer zodat het ook op de video staat. We wandelen het pad af en turen de oceaan af. Zien toch wel regelmatig lucht fonteinen en de daarbij horende walvissen. De toch/omweg is dus niet voor niets geweest. Er paar mede reizigers hebben wel de blijde boodschap gekregen dat door een misverstand hun koffers zijn achter gebleven in Oudtshoorn, ze worden nagezonden. Dus er moet nog even snel wat gewinkeld worden. Daardoor hebben wij wat langer tijd. Om 17.00 gaan we dan op weg naar Stellenbosch. Rond 18.30 zijn we er. Hotel Coopmanshuijs, we worden warm ontvangen. Na het inchecken, we hebben kamer 8, en opfrissen is het diner time. De sommelier laat zich van zijn goede kant zien en de kok heeft ook zijn best gedaan. Het is overdadig maar wel lekker allemaal.
Ik ga me steeds zieker voelen.

Dag 17 Stellenbosch, Dinsdag 4 oktober 2011

Deze dag staat in het teken van wijngaarden, wijnboerderijen én wijnproeven. U maakt kennis met het door Hugenoten gestichte Franschhoek, waar veel oude Victoriaanse gebouwen het sfeervolle straatbeeld bepalen. Aansluitend bezoekt u een gerenommeerd wijnlandgoed. Tijdens de rondleiding wordt u ingewijd in het productieproces van diverse wijnsoorten. Na afloop kunt u in het proeflokaal enkele heerlijke wijnen proeven. Uw lunch is een picknick op het wijnlandgoed. Stellenbosch, gesticht door gouverneur Simon van der Stel, is een nationaal monument. De vele witgepleisterde huizen en lanen met eikenbomen geven de stad allure.
's Middags kunt u op eigen gelegenheid nog even door de historische binnenstad slenteren. Een bezoekje aan Oom Samie se Winkel op Dorpstraat is zeker aan te bevelen.
U overnacht in: Stellenbosch, Coopmanhuijs *****

Vandaag is het niet al te vroeg opstaan. Bij mij is het niet goed en besluit om een doktersbezoek aan te vragen. Bij het ontbijt vraag ik aan Yvonne of ze iets kan regelen. Omdat we in de morgen ook nog iets op het programma hebben staan, zal het wel in de middag worden. Yvonne gaat alvast iets regelen met de hotel receptie. Na het heerlijke ontbijt rijden we door de wijnstreek. We zien de diverse wijn-boerderijen/-gaarden. In Franschhoek worden we afgezet. Bekijken het Hugenotenmonument en wandelen de hoofdstraat door. We zien het restaurant van topkok Margot Jansen die al enkelen malen bij de beste 50 restaurants ter wereld is geplaatst. Drinken Illy-koffie. Leuk stadje met mooie gebouwen uit de Hugenotentijd. Rond 11.30 gaan we naar wijnlandgoed “Rickety Bridge”. We worden ingewijd in het proces en krijgen hier een 6-tal wijnen te proeven. Mijn smaak is niet goed maar aan de reacties te zijn de wijnen niet ieders smaak. Er wordt ook geen bestelling geplaatst, terwijl we wel wijndrinkers in de groep hebben. De lunch wordt op het terras genuttigd. We maken nog een tocht door de wijngebieden en zijn rond 15.00 in Stellenbosch, de middag is verder vrij. Ik hoor dat we om 15.30 een afspraak bij een dokter hebben. Samen met Lyda en Yvonne gaan we op dokters bezoek. De man luistert naar mijn longen, neemt de hartslag op en kijkt in mijn keel. Een acute bronchitis aanval. Ik blijk ook koorts te hebben. Een kuur en dan moet het net voor vertrek over zijn. Via de apotheek gaan we naar het hotel. Ik neem de eerste pillen en stap het bed in. Lyda gaat een boekje lezen. Ik dommel wat. Heb een hoestdrank gekregen en dat is een wondermiddel want het hoesten houdt gelijk op en dat geeft rust in de tent. Ik blijf in mijn bedje tijdens het diner. Lyda geeft wel aan dat ik toch wel wat wil eten en op de kamer worden broodjes, beleg en thee bezorgd. Ja, ik word wel verwend! Ik eet op wat ik lust en kruip het bed weer in. Voel dat ik koorts heb en neem, terwijl Lyda de kamer in komt, wat aspirine. Gelukkig slaap ik heel de nacht rustig door. Helaas hebben we zo weinig van Stellenbosch gezien, maar een volgende keer meer.

Dag 18 Stellenbosch - Kaapstad 80 km, Woensdag 5 oktober 2011

Kaapstad! 's Morgens bezichtigen we de botanische tuinen van Kirstenbosch. Een wandeling door deze fraaie tuinen weerspiegelt de diversiteit van de Afrikaanse flora. De protea, de nationale bloem van Zuid-Afrika, groeit hier in vele varianten. Na de lunch laten we u verder kennismaken met Kaapstad. U heeft een stadsrondrit en bij mooi weer bezoeken we de Tafelberg, vanwaar u een prachtig uitzicht heeft over de omgeving. Pastelkleurige huizen domineren de Maleise wijk BoKaap.

U overnacht in: Kaapstad, The Three Boutique Hotel

Na een goede nachtrust en een flinke antibiotica boost sta ik redelijk goed het bed uit. Ik voel me wel een stuk beter gelukkig. We kunnen er weer tegen en gaan verder op reis. Via de resten van het wijnlandschap gaan we eerst richting Kirstenbosch. De contouren van Kaapstad komen aan de horizon. Kirstenbosch is de botanische tuin tegen de tafelberg aan. Omdat het hier lente is staan er veel bloemen in bloei en is het een
kleurenpracht. De Kings Protea laat zich ook van zijn mooiste kant zien. Het is een mooie wandeltuin en het is er gezellig druk. De lunch gebruiken we ook hier.
Rond 14.00 is het dan toch tijd geworden om echt richting Kaapstad te gaan. We rijden door Kaapstad heen richting Signal Hill, over de lionshead. We worden beloond met mooi uitzicht over Kaapstad, het weer is ons goed gezind, de zon schijnt er lustig op los.
Maken een groepsfoto en genieten. Zie alvast wat punten in Kaapstad die
we later ook van dichterbij zullen zien. Prominent is het nieuwe voetbalstadion. Na Signal Hill dalen we af naar Kaapstad zelf en bezoeken de Bo-Kaap wijk. Hier wonen overwegend moslims, maar de huisjes zijn het eigenlijke doel. Deze zijn in pasteltinten (het is wat harder dan pastel) geverfd, het is een vrolijk gezicht. Dan wordt het tijd om het hotel op te zoeken. Ik krijg ook weer praatjes dus het gaat de goede kant uit. Zetten Marieke af bij Romney Lodge. Ze blijft wat extra dagen in Kaapstad en heeft daardoor een ander hotel. In het hotel “The Three” mogen zelf onze kamer uitzoeken en wij komen uit bij nummer 13. De enige kamer met een bad, dus geen echt ongeluksnummer. Het hotel is pas helemaal opgeknapt en ziet er dus mooi uit. We hebben even vrij tot het diner. We verzamelen om 18.30 want het hotel heeft alleen maar ontbijt dus het diner moet ergens anders. We horen dat Coldplay een concert geeft in het voetbal stadion, dat beloofd niet veel goeds. Marieke staat bij haar hotel op ons te wachten. We zouden gaan eten in Camps Bay, aan de andere kant van de tafelberg. Maar door de enorme verkeersdrukte voor het concert stonden we al gauw vast. Yvonne heeft toen via Far-Away geregeld dat ons diner in het V&A Waterfront “Hildebrand”. Marieke hebben we opgepikt, ze stond
al een tijd in haar mooie jurkje op ons te wachten. Men kon ons groepje nog goed hebben. We hebben er heerlijk gegeten. Na het diner hebben we Marieke weg gebracht en wij naar het hotel en slapen.

Dag 19 Kaapstad 160 km, Donderdag 6 oktober 2011

Een dagtocht naar Kaap de Goede Hoop. Na een korte wandeling door Mashipumelele township bij Houtbaai reist u over de beroemde Chapman's Peak naar de Kaap. Bij aankomst kunt u met een kabelbaantje naar de uitkijkpost, dat een fantastisch uitzicht biedt op de Atlantische en Indische Oceaan. Op de terugrit naar Kaapstad maakt u een stop bij Boulders, waar u op het strand en tussen de rotsen talrijke broedplaatsen van een indrukwekkende kolonie Jackass pinguïns aantreft.

U overnacht in: Kaapstad, The Three Boutique Hotel

Vandaag iets uitslapen, het is tenslotte nu wel vakantie. Marieke is door Ganif opgehaald en om 09.30 gaan we op weg om de Cape Point route te doen. We hebben mooie ver gezichten op de kust. Bij Houtbaai houden we een stop. Er is hier een boottocht naar Seal Island. Het is er nog niet druk. We stappen op een soort sleepboot en varen de haven uit richten Seal Island. Je ruikt ze al van verre. De boor deint mee op de branding en maakt soms aardige kapzij. Vlakbij de Seals houden we even stil, maar het water is onrustig en we dobberen flink, je moet je goed aan de reling vasthouden. Er hangt wel ochtendmist over het water maar het is een spectaculair tochtje. Als we terug gaan moeten we gaan zitten, waarom dat wordt ons gauw duidelijk. De boot gaat dwars door de golven heen en dat levert spectaculaire deining op en wordt aardig wat afgeschreeuwd. Terug aan de kade worden we met een zangkoortje opgewacht, men weet hier de toeristen te vermaken. Na nog een mooie fotostop komen we uit bij Cape Point. Hier gebruiken we de lunch. Er is een wandelpad naar de vuurtoren. Naar boven doen we met een busje naar beneden wandelen. Het is ook een natuurpark dus er lopen nog wat beesten rond, zoals Struisvogels bij de zee. Natuurlijk ook foto’s maken bij het bord van Cape Point. Op de terugweg ook nog Bono’s gezien die brutaal langs de weg bezig waren. Ook op de terugweg langs Boulders Beach voor de Pinguïns. Er is een wandeling uitgezet over vlonders om de dieren zo min mogelijk te storen. Er waren er niet zo veel. Normaal staat het er vol volgens Yvonne, maar we kunnen niet altijd geluk hebben. De Pinguïns die er stonden waren ook nog in de rui. Na nog een stop in Simons Town gaan we terug naar Kaapstad. Marieke afzetten en wij naar het hotel. Het diner is vanavond wel in Camps Bay. De drukte valt nu reuze mee. Ook hier is het eten goed maar we zijn het er overeens dat het gisteren beter was. Na het diner terug naar het hotel en te bede.

Dag 20 Kaapstad, Vrijdag 7 oktober 2011

Dag ter vrije besteding.

U overnacht in: Kaapstad, The Three Boutique Hotel

Vandaag is het echt uitslapen maar om 08.00 begint een ieder toch aan het ontbijt te verschijnen. We mogen doen wat we willen. Wij besluiten om te voet naar de Tuinen te gaan en dan meer te zien wat er op ons pad komt. Sommige hebben met Marieke afgesproken en zo gaat een ieder zijn plan trekken. We wandelen via “Garden” winkelcentrum naar de Compagiestuinen. Onderweg worden we aangesproken door een dame die ons op weg wil helpen maar wel liepen al goed. De tuinen zijn mooi en 1 groot wandelpad brengt je meer naar het centrum. We komen uit bij St. George Cathedral. Dit is de kerk van Desmont Tuto. Blijkt Desmond vandaag zijn 80e verjaardag te vieren. We lopen er wat rond en zien hem op een groot scherm. We durven eigenlijk niet naar binnen want er is een dienst bezig. We drinken koffie in de st. Georges Mall (een lange winkelstraat) en zien de boordjes naar V&A Waterfront. We besluiten die maar te volgen. Het weer is ons goed gezind, de zon staat hoog aan de hemel, het is wel windy. Kaapstad is een open stad je kunt er makkelijk wandelen. Zoals overal, je moet op je hoede blijven. We bereiken na 30 minuten Waterfront en het doet gezellig aan, we wandelen het wat rond. Besluiten om onze lunch in stijl te gebruiken en strijken neer bij “Den Anker”. Ze hebben hier springbok. We worden leuk bediend en de springbok smaakt uitstekend met een glaasje wijn erbij. Na nog wat gewandeld te hebben gaan we terug naar het hotel. Onderweg kopen we een Sandwich voor de avond, we zitten vol van de hele reis. De avond in alle rust doorgebracht. Alvast een stukje van de video bekeken. Ik ben er weer bovenop en heb geen last meer van de bronchitis.

Dag 21 Kaapstad - Amsterdam, Zaterdag 8 oktober 2011

Uw laatste dag in Zuid-Afrika is aangebroken. Deze dag is geheel ter vrije besteding. Wellicht kunt u vandaag een excursie maken naar Robben Eiland, het voormalige gevangeniseiland waar Nelson Mandela jarenlang als politieke gevangene, in een cel heeft doorgebracht. De boot naar Robben Eiland vertrekt vanaf het gerenoveerde havengebied Victoria & Alfred Waterfront waar winkels, bars, restaurants en straatentertainment voor een gezellige drukte zorgen. Cultuurliefhebbers halen hun hart op tijdens bezoeken aan musea en Kasteel de Goede Hoop. Na het afscheidsdiner heeft u een transfer naar de luchthaven voor de terugvlucht naar Nederland.

Laatste dag in Zuid-Afrika wordt afgesloten met een bezoek aan de tafelberg. Het is vandaag bijna windstil en zonnig. We komen rond de 35 graden. Bij de tafelberg lift is het nog niet echt druk, voordeel van vroeg zijn. Het zijn grote cabines, er kunnen 68 mensen in en de vloer draait zodat je allemaal een goed uitzicht krijgt. We zoeven naar boven. Boven hebben we een magnifiek uitzicht pover de omgeving van Kaapstad en Cape Point zien we in de verte liggen. Het is een beetje heiig maar het uitzicht is verder goed. Om 12.00 zakken we naar beneden en worden we afgezet bij V&A Waterfront voor de laatste inkopen/ontspanning. We hebben een Subway ontdekt en gaan daar onze lunch doen. We wandelen via de ons bekende route naar het hotel. De koffers worden gepakt. Alles op ons gemak. Om 19.00 gaan we naar een Afrikaans museum/restaurant voor ons afscheid. Hier worden we verrast door optredens en lekker eten. Yvonne houdt de tijd scherp in de gaten want om 21.00 moeten we naar het vliegveld. Ze wil ook wel eens van ons af (grapje). Gerard heeft een afscheids-speech op rijm gezet en draagt hem voor. Er is een passende afscheid bijdrage van ons alle voor Yvonne. Yvonne neemt ontroerd afscheid. Ze zal ons missen en wij haar. We zijn straks echt ontheemd. Precies op tijd gaan we op weg. Op het vliegveld verloopt alles in volgorde en op tijd.
Om 23.30 gaan we de lucht in en een donkere nacht tegemoet.

Dag 22 Amsterdam, zondag 9 oktober 2011

Aankomst op Schiphol.

De vlucht is rustig verlopen. Waarschijnlijk toch even weg gedut want ik mis een stukje van de nacht. Na de landing, bij de koffers is het afscheid nemen van de reisgenoten. We zijn het er overeens dat we een leuke groep hadden en veel gezien hebben. Ook dat we geboft hebben met Yvonne als reisleidster. We houden contact met elkaar.
We kunnen terug zien op een mooie, vermoeiende en boeiende reis door een mooi land Zuid-Afrika.
Gezellig reisgezelschap dat bijna alles wat Yvonne vertelde, tot haar verbazing, onthield.

Rein en Lyda Hoen
rein.hoen@zonnet.nl