2016 Het Sagen-eiland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Rein Hoen - WaarBenJij.nu 2016 Het Sagen-eiland - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Rein Hoen - WaarBenJij.nu

2016 Het Sagen-eiland

Door: Rein Hoen

Blijf op de hoogte en volg Rein

15 September 2016 | IJsland, Reykjavik

13-09 Een start met koffer pakken is gemaakt. We hebben hier een temperatuur van tegen de 30 graden en waar we naar toe gaan is het 8 tot 12 graden. Je hoofd staat niet naar die temperatuur. Wat moet er mee, hoe zal het weer zijn? Dat zijn zo van die zaken waar nu moeilijk een antwoord op te geven is.
Maar het lukt wel en we zien wel of we het goed gedaan hebben.

Donderdag, 15 september, Dag 1 Amsterdam-Reykjavik.(D)
Na drie uur vliegen landt u laat in de middag op IJsland. Volgens de inwoners delen zij dit betoverende eiland met trollen en elfen. Vele mythen en saga doen dan ook de ronde. Na het diner behoort een korte wandeling door Reykjavik tot de mogelijkheden.
FI 501 Amsterdam – Reykjavik 14.00 – 15.10
Fosshotel Reykjavik

Om 10.00 komt de taxi ons halen. Het is rustig op de weg. We worden bij de goede vertrekhal af gezet. Kunnen gelijk in de rij aansluiten. Iedereen is er.
Door de beveiliging dat is een wandeling naar vertrekhal 1. Mijn rugzak moet extra gecontroleerd worden er is niets te vinden.
We hebben even tijd voor koffie en dan door naar de gate.
Na een rustige vlucht geland op Keflavík.
In de bus hebben we wifi dus de update kan dagelijks plaatsvinden.
We zijn nu op weg naar Reykjavik.
We zijn begroet met regen.
In een supermarkt alvast wat boodschapjes gedaan voor morgen de lunch. Boterhammen, koeken, Skyr.

Om 17.30 bij het hotel, het is nieuw.
We hebben kamer 517. Om 19.00 het diner dus we hebben even rust. Het is ook droog geworden maar na de warmte is het hier wel erg fris, 10 graden.
Het diner is vooral vis. Voor de niet vis liefhebbers wordt dit een eerste uitdaging. En we moeten zeggen dat het diner met zalm als vooraf en kabeljauw als hoofdgerecht zeer geslaagd is. We hoeven niet af te rekenen want Wereldcontact betaald ons eerste drankje. Als toetje een gebakje. Steven en ik verzorgen de koffie.

We spreken af voor nog een wandelingetje. Om 21.10 verzamelen in de hal. Huib, Emma en Willie laten het voor wat het is. We wandelen naar de waterkant. Komen het gebouw tegen waar Gorbatsjov en Reagan het einde van de koude oorlog besproken hebben. Dit is Höfði. Ook zien we het Vikingschip, Sólfar, en wandelen we door naar het Harpa gebouw. Een concertzaal met mooie verlichting en bijzondere gevel. De gevel laat een lichtshow zien, dat moet het Noorderlicht voorstellen. We wandelen ook even binnen het is een bijzonder gebouw.
Om 22.30 zijn we op de kamer en gaan we slapen.

Vrijdag, 16 september, Dag 2 Reykjavík-Borgarfjörður.(O/D)
IJsland is een uniek eiland. Geologisch gezien is het zelfs geen land, maar een opgestuwde zeebodem. In de diepte van de Atlantische Oceaan botsen twee aardplaten tegen elkaar, waardoor ondergrondse krachten het hele land boven het zeewater uittillen. U eindigt de dag bij de warmwaterbron van Deildartunguhver.
Fosshotel Reykholt

Om 06.00 roept de wekker ons, we hebben goed geslapen. Warme kamer. Het is geen grote kamer dus we moeten creatief met de koffers zijn, maar het lukt.
We moeten ook nog even wennen aan de situatie we zijn op reis door een bijzonder land. We pakken onze warme kleding uit. Doen de zaken die nodig zijn en gaan ontbijten.
Het ontbijtbuffet is wel voorzien.
Om 08.45 staan we klaar en de bus is er ook.
We rijden Reykjavik uit. Het weer is twijfelachtig.
We komen uit bij het gebied waar de regering is ontstaan. Het is een wand waarvoor de regels en wetten werden voor gelezen. De juiste naam zoek ik op als we thuis zijn want mijn IJslands is niet zo dat ik de namen op de goede manier opschrijf. Het is Þingvellir (Thingvellir).
Er zijn ook wat watervallen, er komen er ongetwijfeld nog veel meer. Öxarárfoss waterval in Thingvellir.

Het landschap is afwisselend. De regen begint ook dus de regenbroeken aan. Het is een mooie wandeling. Als we bij de bus zijn is het een klein stukje rijden naar een kiosk en gaan we aan de koffie. Het is dan 11.30. De koffie smaakt goed. Het is bus in bus uit.

We rijden naar Akranes. Het staat niet in het programma maar er is een vuurtoren die we kunnen bezoeken. Een ervaring van Gerry dat we nu mogen meemaken. We worden welkom geheten door Hilmar. Dat is de man die de vuurtoren beheert. Hij is er met recht trots op. We zien en horen dat er ook opnames gemaakt zijn in de vuurtoren vanwege de akoestiek. We mogen de 4 verdiepingen op en ook de bovenste ring buiten. Heel mooi uitzicht en het is gelukkig droog. Dit is een mooie afwijking van het programma. Om13.30 gaan we verder en doen we de lunch in de bus want we krijgen nu een stukje te rijden.

We worden verblijd met IJslandse muziek. Gerry is nieuwsgierig wat wij ervan vinden.
Sigur Rós daar is de muziek van en duurt 11 minuten. Er is geen ontkomen aan. Maar gelukkig voor Gerry we vinden het "mooi". Met de muziek gaat de zon ook schijnen.

We komen uit bij de warmste warmwaterbronnen van IJsland, het is niet toeristisch. Hete bron Deildartunguhver. Hier wordt het water via pijpleidingen naar Borgarnes en Akranes vervoerd om de gebouwen te verwarmen. Het hete water borrelt uit de grond. Speciaal om te zien.

Daarna verder. We maken een stop in het hotel dat we vanavond aan doen. Het is een sanitaire stop. Daarna gaan we verder naar een natuur verschijnsel. Water dat onder de lava doorstroomt en zo ook watervallen maakt. Er is ook een wilde rivier die door de lava heen stroomt en een natuurlijke brug gemaakt heeft. Hier gaan ook allerlei verhalen over. Kinderen die ondeugend zijn geweest en over een natuurlijke brug gelopen hebben en in het water zijn verdronken. Moeders kwaad en moeders vernielt een natuurlijke brug. We nemen het zomaar aan. De kleuren zijn mooi van het landschap omdat we nu de herfstkleuren hebben. Het weer werkt ook mee want het is meer droog dan regen, zelfs de zon komt af en toe. In de kiosk drinken we een bekertje thee. Hraunfossar, waterval onder het lava door, tevens de Barnafoss.

Om 17.00 zijn we in het hotel. Om 18.30 zijn we aan het diner genood. We starten met een bord met plakjes Angus beef. Daarna Kippenborst met groentes. Als toe ijs en koffie. Het smaakte ons allemaal goed. Na de briefing door Gerry vinden we het tijd om even rustig aan te doen en de kamer op te zoeken. Na het bijwerken van deze beschrijving zoeken we het bed op. Welterusten.

Zaterdag, 17 september, Dag 3 Borgarfjörður-Snæfellsnes schiereiland.(O/D)
Op het mysterieuze schiereiland Snæfellsnes geniet u van mooie uitzichten. Aan de westkust van IJsland vindt u een ruige kustlijn met basaltformaties waar veel vogels op afkomen. Centraal op het schiereiland ligt een krachtige vulkaan die bedekt wordt door een gletsjer.
Hotel Framnes

De wekker loopt om 06.00 af, dat zal wel onze vaste opstaan tijd zijn. We zijn op reis, vakantie is iets anders. De bedden zijn goed we slapen lekker.
Gerry doet zijn best en als groepje kunnen we het goed met elkaar vinden.
Om 08.30 gaan we op weg. Joke zit voor in en voelt een koud windje. En terecht, de deur was niet goed gesloten. Na opnieuw openen en sluiten is het probleem verholpen en gaan we verder. Het is nu even een behoorlijk stuk rijden.
Gerry en Hjalit (de chauffeur) kunnen het goed vinden het zijn net twee keuvelende kerels. Maar ze helpen elkaar goed en dat is voor ons ook goed. Ze moeten ook goed opletten om de juiste weg te rijden om ons mooie dingen te laten zien.
Gerry weet een oude weg naar een brug over een fjord uitloper. Het asfalt houdt op. Het busje is niet groot dus we kunnen ook een beetje off-road rijden. Bij de brug stappen we uit er moet even gekeken worden of de bus er over kan/mag. Wij genieten van de natuur. Wandelen over de brug de bus komt er achter aan. Hvítá Brú – de oude brug over de rivier.
We komen ook weer uit op de normale weg. Maken weer een afslag en staan nu voor basalt kolommen. Ze zijn zes of achtkantig, dit is normaal in de natuur. Gerry vertelt later over het ontstaan. Gerðuberg – Basaltformaties.

Het zonnetje begint ook te voorschijn te komen. Na een tijdje rijden even een koffie stop. Na de koffie 5 minuten rijden dan een fotostop. Hjalti vindt een mooi plekje bij een watertje voor de weerschijn.
Na de foto's gaan we weer verder.
We rijden naar een kerkje. Het zwarte kerkje van Búðir.
Het is zwart van de teer. Er bij een mooi gebied. We blijven hier tot 12.30 gaan verder naar Hellnar.

We zijn er rond 13.30 en gaan eerst lunchen. Boterham met zalm en ei, kop champignonsoep en daar zit ook brood bij. Om 14.15 gaan we aan de wandel via basalt blokken het lijkt wel een boswandeling. Wandeling van Hellnar naar Arnarstapi, is 2,5 km. De grote boog heet Gatklettur
Mooie gezichten op de kust met de basaltkolommen. Het is een pad dat ook bezaait is met brokken daardoor gaat het niet snel en moet je goed kijken waar en hoe je je voeten neerzet, we helpen elkaar over de “bergjes” heen. Genieten van het mooie gebied en de zon. Het is een mooie wandeling. Bij de haven aan het eind staat de bus. Na een sanitaire stop rijden we verder.
De zon maakt plaats voor regen.
Er valt een flinke bui. Bij een berg die er uit moet zien als een kerk stoppen we. De berg Kirkjufell met voorliggende waterval. Het is weer droog geworden. Er zijn ook watervallen en op een bepaalde plek zou de berg er echt uitzien als een kerk. Wij naar de waterval wandelen. Wel mooi maar hoe ik ook kijk ik zie de "kerk" niet echt verschijnen. Later blijkt dat het “het schip” van de kerk moet verbeelden en dan wordt het me ineens duidelijk!
Wel lopen er IJslandse paardjes rond. De paardjes steken een watertje over. Leuk gezicht. Opeens gaat het regenen dus de bus opgezocht.

Vlak bij het hotel een supermarkt, proviand inslaan voor de lunch morgen. Gerry laat ons dit voor de zekerheid doen want dat geeft hem wat meer vrijheid voor de bezoeken die we gaan doen.

We komen aan bij het hotel. Er zijn wat probleempjes met de kamer indeling. Men wil ons over 2 gebouwen verdelen. Gerry vindt dat niet een goed plan. Na veel heen en weer gepraat hebben we allemaal een kamer in het hotel. Maar de kamers vallen tegen. Nadat een ieder naar een andere kamer verhuisd is en een beetje tevreden is keert de rust weer.
Het is niet echt een reclame maar het is gelukkig maar voor 1 nacht.
Gerry en ook wij laten ons horen en zullen bij Wereldcontact ook een opmerking plaatsen. Het diner is verder goed. Alleen weer kabeljauw maar daar zeuren we maar niet over.
Daarna dagboek bijwerken en naar bed.

Zondag, 18 september, Dag 4 Snæfellsnes schiereiland-Dalvík. (O/D)
Verder naar het noorden stopt u bij een boerderij waar de oersterke IJslandse paarden worden gefokt. Vervolgens brengt u een bezoek aan een regionaal museum, waar u een kijkje kunt nemen in het boerenleven van de 18de en de 19de eeuw.
Fosshotel Dalvík

Normale tijd opstaan, we hebben goed geslapen. Dat geldt voor ons allen. De zon is ook van de partij. Het ontbijt is niet echt uitgebreid maar wel goed. Om 08.30 gaan we op weg.
Na passage van een paar fjord oversteken hebben we een fotostop bij een lava rotsblokken veld. Het lavaveld waar we stoppen is het Beserkjahraun.

Na het instappen worden we door Gerry gewezen op een berg. Als je die berg beklimt zonder te spreken dan mag je een wens doen. Het is hem niet gelukt omdat zijn vriendin bij hem was en er toch iets gezegd moest worden.

We rijden off-road alles schut op zijn plaats. Omdat het seizoen zo kort is werken ze ook op zondag aan de weg. We hebben een fotostop bij een kloof. Daarna is het een koffie stop. De zon blijft ons vergezellen.
Gerry maakt een start met "lessen" fotografie. We hebben les 1 gehad, die ging over de compositie van de foto. Boter, kaas en eieren hebben daarbij te maken. Na de koffie schudden we verder.

Tot we ineens een heleboel schapen zien, we stoppen en gaan het even bekijken. De schapen worden bij elkaar gedreven en dan de stal in. Schapen drijven was bij Laxárdalsheiði.
Het is een bijzonder gezicht. Als de schapen binnen zijn gaan we verder en komen op de A1 uit. Het is de hoofdweg.
Bij een pompstation hebben we de gelegenheid om wat te eten. Wij doen het met de gisteren gekochte boterhamen. Als maar verder. Nu naar de kust daar staat een rots die moet/mag gefotografeerd worden. Het stenen beest in de oceaan is Hvítsverkur.

Via off-road naar een brug over een kloof met watervallen. Ook hier een stop. De waterval onder de brug Kolufossar de kloof Kolugljufur.
Het is inmiddels16.45 als we verder gaan naar het hotel.

Om 19.30 zijn we er, we hebben nog wel een foto stop gehad. Het hotel is alleen voor ons open gegaan. De kamers zijn niet groot.
Het diner met Meerval, vooraf iets wat lijkt op paardenrookvlees als toe rabarbertaart met koffie. Het smaakte ons goed. Om 22.15 naar bed en hopen op het Noorderlicht.

Maandag, 19 september, Dag 5 Dalvík-Húsavík. (O/D)
Via de indrukwekkende Goðafoss waterval rijdt u naar het vulkanisch zeer actieve Mývatn merengebied. Hier bevindt u zich in een fascinerende wereld van kraters, borrelende modderpoelen en het lava labyrint van Dimmuborgir. U overnacht in het leuke havenstadje Húsavík, waar een bezoek aan het walvismuseum beslist de moeite waard is. Nog spannender is de walvissafari die u tegen de avond maakt.
Fosshotel Húsavík

We zijn niet gewekt voor het Noorderlicht, het is bewolkt en dan zie je het niet.
Goed geslapen. Wat me opvalt, zijn de kleine wastafels in de hotels. Maar het went.
Om 08.30 gaan we rijden het weer is omgeslagen, het regent. Via Akureyri gaan we naar de waterval Goðafoss.
We zijn er om 09.30. Omdat het regent trekken we de regenpakken aan. Het is wel nodig. Mooie waterval. Er is ook veel wind dus foto's maken is wat lastig. Maar het lukt wel. Via een pad naar het café voor koffie en de plas. Iedereen komt of is er al.

Om 11.00 op weg naar het volgende hoogte punt. Via een mooie weg komen we rond 11.10 aan bij pseudo kraters. Het is winderig en fris. We maken een wandeling.
Pseudokraters bij Mývatn heten Skútustaðir.

Nog iets verder om 11.30 zijn bij de Mývatn baden. Dit wordt een happening. Een handdoek mee, je eerst douchen (naakt) en dan zwembroek aan door de ( koude) buitenlucht naar het bad en dan… genieten. Zwemmen in Mývatn Naturebath. Naam is jarðböðin.
Het is wel een belevenis om in warm blauw water te zitten. Rond 13.00 houden we het voor gezien en gaan we ons nog een keer douchen. De zwavellucht valt mee. We voelen ons minstens 10 jaar jonger. We doen gelijk de lunch.

Om 14.15 rijden we, met fotostop voor het blauwe water, naar mudpots. Het stoomt daar met hoge druk. Uit de bergen zien we ook stoom komen. Heel bijzonder.
Hete bronnen gebied Námaskarð.
Om 15.15 gaan we richting Húsavík waar ons weer wat staat te wachten.

Om 16.30 zijn we bij het hotel even snel de warme en regenkleding aan want we gaan walvis spotten.

Om 17.00 zitten we op een vissersboot waar mee we de fjord in gaan. We hebben nog extra overlevingspakken gekregen. We lijken wel Michelinmannetjes. We krijgen het niet koud. Er wordt uitleg geven over de soorten die we kunnen zien.
Op een gegeven moment, ja hoor we zien wat spuitwerk. De boot erop af. We zien de walvissen van heel dichtbij.
We hebben geluk en vergeten de kou. Na 5x blazen/spuiten dan duiken ze en zie je de hele walvis ondergaan met de staart als laatste.
Het is een spectaculair gezicht. We hebben de boot haast helemaal voor ons zelf dus kunnen alles goed zien.

Als de "voorstelling" is afgelopen komt er choco met een kaneelbroodje. Eenmaal op de wal is het 19.45 en gaan we te voet naar het hotel.
Gauw onze regenbroeken uit en naar het diner. Dit is van hoge klasse, lekkere lamsbiefstukjes. Vooraf een boerensalade en ijs met vruchten toe.
Daarna naar bed in afwachting van het Noorderlicht.

We liggen er een uurtje in en de telefoon gaat, er is Noorderlicht activiteit in “the front of the hotel”.
We kleden ons aan en gaan naar buiten. De anderen komen ook.
Maar weinig activiteit. We spreken ons zelf moed in, we denken wat te zien maar of dat echt zo is…
We kruipen ons warme bedje maar weer in.

Dinsdag, 20 september, Dag 6 Húsavík-Fáskrúðsfjörður. (O/D)
In het Jökulsár-gljúfur Nationaal Park hebben gletsjers en vulkaanerupties een fantastisch landschap geboetseerd. Vervolgens bereikt u de Dettifoss waterval, met 44 meter hoogte de meest krachtige van het land.
Fosshotel Eastfjords

In de loop van de nacht nog een telefoontje maar we laten het voor wat het is. Later horen en zien we dat er toen wel wat te zien was. Jammer maar we hebben nog wat kansen.

Normale tijd opstaan. Om 08.30 gaan we rijden, ronden IJsland en gaan nu naar het westen. We starten met zonneschijn. We rijden veel op oude wegen het lijkt wel off-road en komen bij een weinig bezochte waterval. We zien hem van boven en in de verte de mist van de Dettifoss.

Eerste grote waterval Hafragilsfoss (Ravenkloofwaterval).
De omgeving lijkt op de Grand Canyon. Wel mooie vergezichten.
Ietsje verder komen we bij de oostkant van de Dettifoss, dit is de stille kant. Beide watervallen liggen in de gletsjerrivier Jökulsá á Fjöllum.
Volgens Gerry ook de mooiste kant en je blijft droog. We wandelen via een natuurpad naar beneden. Met zon in je gezicht moet je goed uitkijken waar je je voet neer zet.

Je hoort het geweld van de waterval, het is de krachtigste van Europa. De omgeving en de waterval is imposant. We zien iets bijzonders.
Tijdens dit stuk van IJsland is in de bus het internet er meer niet dan wel. Dus dit stukje verslag gaat met horten en stoten.

12.00 gaan we verder op weg. We komen nu in een gebied waar men de maanwandeling geoefend heeft. Het is een desolaat stukje maar daarom toch ook weer mooi. Een fotostop. De weg is zeer slecht omdat het onderhoud niet meer plaatsvind, er is een nieuwe weg maar daar rijden we niet op. Als we dan toch op de "echte" snelweg komen schieten we op. We slaan ook weer af naar de hoogst gelegen boerderij van IJsland. In dit gebied is nooit mist. In de boerderij hebben we tijd voor de lunch en andere zaken. Lunch in Möðrudalur. We zien ook nog wat oude landwerktuigen.

Ook hier gaan we weer weg over een B-weg. Alles schudt op zijn plaats. Gerry weet een heleboel plaatsen voor ons te vinden. Zelfs Hjalti weet sommige plekken niet. Dat is het voordeel van Gerry als gids.
We stoppen bij een hoge waterval. Een fotostop. Waterval langs de weg Ýstri Rjúkanði.
Even verder weer een klein stukje van de weg want er is een oude brug met een mooie wand. Oude brug over de Jökulsá.
Gerry heeft ook iets verteld (les 2) over belichting en sluitertijden. Het wordt nu geoefend.
Bij een supermarkt onze lunch voor morgen kopen, daarna naar het hotel.

Aankomst Fosshotel Eastfjords in Fáskrúðsfjörður (Frans ziekenhuis).
In het hotel nog even van kamer wisselen en alles is geregeld. Om 19.30 gaan we aan het diner. Vooraf een stukje haring, dan lamslapjes. Als toe skyr met granola en vruchtjes. Al met al een smakelijke maaltijd. Het eten is IJsland is goed.
We krijgen de mededeling dat we uit kunnen slapen wel een half uur. Een hoeraatje gaat op.
Om 22.15 kruipen we onder het dekbed. I.v.m. bewolking geen kans op het Noorderlicht.

Woensdag, 21 september, Dag 7 Fáskrúðsfjörður-Höfn.(O/D)
De gevarieerde fjordenkust aan de oostkant vormt een wereld op zich.
Hotel Smyrlabjörg

Uitgeslapen staan we op.
We doen onze dingen en om 09.00 gaan we rijden. Het is niet ver naar Steinasafn Petru Stöðvarfjörður. Steen museum.
Een enorme verzameling met stenen uit de omgeving. Het woonhuis staat er vol mee en een stuk van de tuin ook. Helaas de zon laat ons in de steek. Daarom is het meer binnen kijken in het woonhuis. We proberen koffie te kopen en met wat moeite lukt het ons.
Het apparaat wil niet goed werken. We krijgen nu koffie uit de keuken.

Om 10.15 gaan we verder. Met regen.
Om 11.15 komen we bij een pareltje van IJsland, volgens Gerry, ook onontdekt. Het is een mooie waterval. Fossáðalur – de waterval bij die steile weg.
We rijden naar een plaatsje vlakbij de kust. Hier is een kunstwerk, alle vormen van een ei op pilaren. Eieren kijken bij Djúpivogur.
Een stukje verder dan de lunch in “restaurant” Við Voginn.
Er is storm op komst Hjalti wil graag in het hotel zijn voor de storm losbarst want de weg kan afgesloten worden. Na de lunch, een lekkere hotdog, gaan we om 13.00 naar het hotel.
Er moet toch nog even een stop gemaakt worden bij een vuurtoren. Even uitwaaien bij de vuurtoren van Hvalnesviti.
Om 15.30 zijn we bij het hotel.
Vandaag is het echt slecht weer, het komt met bakken uit de hemel.
We hebben een royale kamer en doen verder maar rustig aan.

Om 18.30 is het diner.
Het is een overdadig eetfestijn.
Vooraf makreel, plakjes vlees en salade. Het was een hoofdgerecht op zich. Het hoofdgerecht een stuk kabeljauw over goten met tomaten saus en erbij wat groenten.
Toe Skyr met bosvruchten met daaronder speculaas koek. Al met al een hele hap.

Emma nog even geholpen met de Hotmail maar of dat helemaal goed gegaan is zien we morgen. De mails komen niet snel binnen.
Om 22.00 naar bed.

Donderdag, 22 september, Dag 8 Höfn-Kirkjubæjarklaustur.(O/D)
Vandaag vormt de Vatnajökull gletsjer het achtergronddecor. Om de imposante natuur nog intenser te beleven gaat u het water op voor een boottocht over de gletsjer-lagune van Jökulsárlón. In het stille, diepe water dobberen kolossale ijsbrokken. Dan rijdt u verder naar de groene oase van het Skaftafell Nationaal Park.
Fosshotel Núpar

Wel en niet goed geslapen. Ik heb wat last van de grote hap van gisteren en buiten is het met de regen en harde wind ook onrustig.
Normale tijd opstaan en hopen dat de boottocht doorgaat.
Na het ontbijt gaan we om 08.45 rijden.

Het weer werkt niet mee. Het is 30 min. rijden en zie de zon komt na de regen. Om 09.30 stappen we in de amfibie auto om in het ijsbergenmeer te varen. Boottocht over Jökulsárlón.
Krijgen zwemvesten. De zon helpt ons en tijdens de vaartocht blijft het droog. We varen tot aan de rand. Mooie ijsschotsen. Dan wat uitleg.
Even nog tijd voor koffie. Dan 5 minuten in de bus naar het strand. Hier liggen ijsschotsen die uit het meer gekomen zijn. Wandeling aan het strand bij Jökulsárlón.
Met de zon er op mooi gezicht. Je moet uitkijken voor de golven.
Om 11.55 weer in de bus.

Vanaf het strand een klein stukje en dan even een klein wandelingetje en je kijkt uit over een gletsjer. Het weer werkt mee en soms hebben we zon. Kijken bij Fjallsárlón.

Wat we gisteren teveel in de bus hebben gezeten, vanwege het weer, mogen we nu van het één naar het ander.

Het is vandaag onze gletsjerdag.

Weer een stukje verder dan is er een turfkerkje te bewonderen. Turfkerkje bij Hof Hofskirkja. Het kerkje is dicht maar dat hindert niet de omgeving is mooi, met een oude begraafplaats erbij. Kerkhofje van Sandfell met de lijsterbes

Bij een wegrestaurant doen we de lunch een goed gevulde vleessoep met brood erbij. Na weer een stukje rijden en wandelen, kunnen we vlakbij een gletsjer komen. Je kijkt er nu bovenop. Ook dit is een mooi gezicht. Gletsjertong Svínafellsjökull. We wandelen een stukje langs de tong voor de mooie plaatjes.

Er is even verder ook een waterval te bewonderen na een vals plat wandeling Zien we de Waterval Svartifoss in volle glorie. Het is weer een mooie omgeving.
Als we weer op de ringweg zijn breekt er een flinke bui los. We hebben vandaag veel geluk gehad met het weer. Als we in de bus waren, soms een bui daarnaast alleen maar zon.

We stoppen nog bij een trollenberg voor het kodak moment. Ook rijden we over nieuw aangelegde bruggen. De restanten van, door een vulkaan uitbarsting verwoestte brug zien we. 1996 monument – Restanten van de brug.
We zien ook nog de markante berg Lómagnúpur maar omdat het regent rijden we er maar voorbij.

Om 18.45 zijn we bij het hotel. Het ligt in de middle of nowhere. Goed voor het Noorderlicht maar dan moet het onbewolkt zijn en dat is het helaas niet. Tijdens het diner, dat overigens weer lekker is, is er een bui losgebarsten die tot diep in de nacht doorgaat.

Vrijdag, 23 september, Dag 9 Kirkjubæjarklaustur-Selfoss.(O/D)
Deze dag wordt ingevuld met het Eldhraun lavaveld en de adembenemende zwarte stranden aan de zuidoostkust. Buiten het broedseizoen is de vogelrots Dyrhólæy bereikbaar. Hier kunt u papegaaiduikers van heel dichtbij zien en - met wat geluk - mooi vastleggen op de gevoelige plaat. Tot besluit stopt u aan de voet van een gletsjer bij de Skógafoss waterval en de bijzonder mooie Seljalandsfoss waterval, waar u achterlangs kunt lopen.
Hotel Selfoss

Verfrist ontwaken we. Klaar voor weer een nieuwe dag vol hoogte punten.
Zoals iedere dag is de groep strikt op tijd zodat we om 08.30 vertrekken. Na een klein stukje rijden komen we onze eerste waterval tegen met een mooie regenboog. Natuurlijk weer even een kodak moment. Sterke stroming langs de weg, Fossalar. Het is een waterval die je niet ziet als je met een personenauto rijdt maar wel, omdat je wat hoger zit, als je met een bus(je) langskomt. Als wij hier stil staan komen er ook meerdere kijkers.

We stappen in en na nog geen 5 minuten rijden stoppen we weer. Dit omdat de licht omstandigheden mooi zijn. Met een fotograaf er bij wordt daar natuurlijk op gelet. Dus maar weer mooie plaatjes schieten. Waterval bij boerderij Foss á Siðu.
Wat zal het straks bij het maken van een fotoalbum moeilijk worden!

We stoppen daarna bij een lavaveld. Dit is groen van het mos. Lavaveld Eldhraun, 583 vierkante kilometer lava van de uitbarsting van de Laki in 1783
Een fotostop bij een veld met veel mannetjes en uitzicht op de gletsjer met een vulkaan er onder. Trollenveld Laufskálavarda.
Dan niet te lang in de bus zitten want er is weer een stop. Uitzicht op Hjörleifshöfði bij een klein riviertje.

Een stukje verder een plas pauze en er is gelijk een wol museum.
Nou laat het museum maar weg het is een winkel. Het is in Vík í Mýrdal.
Hierna gaan we naar het zwarte strand met basalt kolommen. Strand van Reynisfjara. De staak in zee is de Reynisdrangar.
Eerst een lunch in het Black Beach restaurant. De sandwiches smaken goed. Daarna naar de basalt kolommen en grotten. Opletten op de zee zodat je droge voeten houdt.

Om 13.30 gaan we verder. Naar een uitzichtpunt bij een vuurtoren. We hebben zo mooi zicht op de zwarte stranden. Vuurtoren bij Dýrhólæy.
Om 14.30 gaan we verder.
Voor de mensen die ons volgen en denken dat we echt slecht weer hebben, die moet ik teleurstellen. We hebben wind, als we de bus uitstappen hebben we vaak de zon of het is in ieder geval droog.
We komen bij de Skógafoss waterval 60 meter hoog. Lyda en ik wandelen naar boven de rest blijft beneden. Veel trappen en niet allemaal even makkelijk. Van bovenaf heb je uitzicht over het verval en de omgeving. Als we beneden zijn staat Gerry ons op te wachten.

Hij wil ons nog even naar de bioscoop brengen. Daar is een film over vulkaan uitbarsting van 2010, die in Europa veel vliegtuigen aan de grond hield. Het gaat over een boerenbedrijf "vlak" bij de eruptie. Zij hebben veel last gehad van de aswolken. Je ziet wat voor impact het gehad heeft. We zijn er stil van.

En nog is het niet afgelopen.
Na 15 min. Komen we aan bij de Seljalandsfoss (Waar je achter langs kunt lopen).
Na dit horen we dat we naar het hotel gaan. Maar bij Gerry weet je het nooit, er wordt nog een plas pauze ingelast.
Gerry probeert op een informatieve manier ons zijn liefde voor IJsland bij te brengen en dat lukt hem goed. Er zijn veel bijzondere plekken en Gerry weet ze te vinden, daar hebben wij profijt van en daardoor krijgt deze reis veel extra's.

Zaterdag, 24 september, Dag 10 Gouden Cirkel Tour. (O/D)
U begint de dag bij het vallende water van de ´gouden waterval´ Gullfoss. Verder bezoekt u onder andere Geysir, een geothermale bron binnen het geothermale gebied Haukadalur in het westen van IJsland. In de tomatenkassen van Friðheimar greenhouse drinkt u een kopje koffie en leert u meer over deze belangrijke industrie binnen IJsland.
Hotel Selfoss

We hebben wat uit kunnen slapen. We blijven hier nog een nacht. Dus de koffers hoeven niet mee. Om 09.00 op weg naar Geysir wordt het weer beter. Het wordt droog zoals heel onze reis eigenlijk.

Bij het Geiser gebied met onder andere de Strokkur gaan we eerst maar eens kijken. Er staat veel wind maar gelukkig is het met een enkele drup, droog. Het is kunst om een goede eruptie op de gevoelige plaat vast te leggen. Dat valt door de wind nog niet mee. Er zijn ook mindere erupties. Maar uiteindelijk lukt het. We gaan ook even koffie drinken. Daarna nog even terug om te zien of we nog een mooie eruptie kunnen meepikken. Terug naar het restaurant om elkaars plaatjes te bekijken.

Om 11.30 gaan we een stukje verder naar de waterval Gullfoss. Een hele grote en mooie dubbele waterval. Vooraf even lunchen. Dan de wandeling naar de Gullfoss. De wind blijft bij ons en is koud. Schitterende vergezichten. Het is adembenemend mooi.
Het mooiste is wel voor het laatste bewaard.

Gerry weet nog een waterval met een zalmtrap ernaast, ook die gaan we even bekijken, de waterval Faxi. Op het moment dat we aan komen zien we een visser een 2- tal zalmen in de kofferbak leggen. Als je de Gullfoss gezien hebt is dit maar een kleine waterval maar daarom niet minder mooi.

Na deze waterval worden we naar een tomatenkwekerij gebracht. De kassen van Friðheimar. Hier uitleg over hoe milieu vriendelijk ze werken. Als dank een proeve van lekkers met tomaat. IJs, Cheesecake het smaakte goed.

We gaan op weg naar de IJslandse paarden. We zijn iets te vroeg maar om 16.30 worden we genood bij de show. Er wordt wat verteld en een paar ritjes getoond, veel te snel staan we weer buiten. De “fantastische” paardenshow van Fákasel.

Terug naar het hotel hebben we heel even free time tot het diner om 19.30.
We doen gelijk wat boodschapjes.
Het is druk in het restaurant. Een gesprek is bijna niet mogelijk ook vanwege de akoestiek.
Maar zoals heel deze reis is het diner smakelijk.

Zondag, 25 september, Dag 11 Selfoss-Reykjavík.(O/D)
U geniet van de schoonheid van de omgeving van Lake Kleifarvatn op het Reykjanes schiereiland. Via de ruige kust rijdt u naar het vissersplaatsje Grindavík. Uiteindelijk komt u aan in Reykjavik waar u de laatste twee nachten overnacht.
Hotel Radisson Blue Saga

We zijn om 08.30 weer op weg. We verbazen ons over de vele Chinezen/Japanners die in het hotel waren. 5 grote bussen, de koffers stonden per groep buiten.
We zijn nog niet op weg of Gerry begint te vertellen. Tijdens de hele reis voorziet hij ons van wetenswaardigheden. Ook moppen vertellen is hem niet vreemd.

Het is vandaag een beetje vrije invulling van Gerry omdat de afstand naar Reykjavik niet ver is. Als eerste gaan we naar een Strandkerkje. Strandarkirkja. Dit is open en is goed bewaard gebleven. Ook zijn er Jan van Genten alleen ze zijn te ver weg om ze goed te zien duiken.
We gaan naar een geothermisch gebied. Het pruttelt aan alle kanten. Hete bronnen van Krýsuvík.

Koffie drinken doen we in Grindavík er zijn wat weinig toiletten maar een supermarkt biedt uitkomst.
Het gebied hier zit vol met geothermische bronnen. Hete bron Gunnuhver. Nu komen we in een gebied waar geboord wordt en waar nog stoom onder hoge druk de grond uitkomt. Een behoorlijke stoomspuiter. Er is ook een bruidspaar dat hier hun huwelijk bezegelt. We wensen ze alle geluk toe.
Heel klein stukje verder staan we te genieten van de branding. Kust bij Reykjanestá.
We gebruiken het gelijk om de lunch te nuttigen. Om 13.30 gaan we verder.

Het is vandaag busje in busje uit. De volgende stop is bij een brug die 2 aardplaten, Europese en Noord-Amerikaanse, verbind. De brug tussen de continenten.
Hier nemen we alvast afscheid van Hjalti die ons veilig door IJsland gereden heeft. Het is een zeer sympathieke man en behulpzaam.
Op weg naar Reykjavik maken we nog een afslag naar een vis drogerij voor de stokvis. Visdrogerij in Reykjanes
Er hangen alleen nog maar de koppen. Even wat foto's maken en dan weer verder.

We krijgen als verrassing nog de Perlan te zien. Het was vroeger de opslag van warmwater voor Reykjavik. Van de 6 tanks zijn er nog 5 in gebruik. Je hebt vanaf de rondgang een mooi zicht op Reykjavik.

Om 16.30 zijn we in het hotel. Eerst lijkt er geen wifi te zijn, maar als ik in de gang ga zitten werkt het. Om 19.30 is het diner.

Het bestaat uit een heerlijk buffet. Kunnen we kiezen wat we willen. In het vorige hotel was tijdens het diner geen gesprek mogelijk i.v.m. drukte en slechte akoestiek maar hier zijn we de enigen. We tafelen lekker na. We zijn het erover eens dat het hotel wel goed is maar dat er wat verbeter puntjes zijn. Bv op het onderhoud en de schoonmaak. We hebben tenminste wel een kamer waar we koffers kwijt kunnen. Dat is tijdens de reis wel eens anders geweest.
Om 22.00 zoeken we ons bed op.

Maandag, 26 september, Dag 12 Reykjavík.(O/D)
Een derde van de IJslandse bevolking woont in Reykjavík, de meest noordelijke hoofdstad ter wereld. Het is een moderne stad met een karakteristieke sfeer. U maakt een stadstour door Reykjavík en komt onder meer langs het oude stadscentrum, de kathedraal en het Höfdi huis. Hier vond in 1986 de legendarische ontmoeting plaats tussen Ronald Reagan en Michael Gorbatsjov, wat het einde van de koude oorlog betekende. De middag is vrij. 's Avonds schuift u aan bij het afscheidsdiner.
Hotel Radisson Blue Saga

Onze laatste dag in het mooie en bijzondere land IJsland. Uitslapen!
We worden om 10.00 verwacht voor een stadstoer met museumbezoek.
Stipt op tijd rijden we Reykjavik in. Via de diverse wegen/straten bezoeken we het stadhuis. Hier is een (oude) 3d maquette van heel IJsland. Zo krijg je ook een idee wat en waar we hebben gereden. Het stadhuis met de 3D kaart.

Komen ook bij Harpa, dat zien we nu bij daglicht en dan is het ook een bijzonder gebouw. Rijden ook langs het Höfði. Ook zien we nog een warmwaterbadje aan de rand van Reykjavik. Gaan ook naar de Hallgrimskirkjá, het orgel wordt bespeeld. Dat pikken we gelijk mee. Naar het Aurora Borealis museum, zo hebben we het Noorderlicht toch nog gezien.

Het Maritieme museum. Hier gaat het over de visserij en de zee oorlog met Engeland over de territoriale grenzen. Dan worden we losgelaten. Het is ondertussen 14.00 geworden. Lyda en ik gaan naar het centrum en doen inkopen voor onszelf. Bij Café Paris koffie drinken. Komen Huib, Emma en Steven langs en komen nog even gezellig bij ons zitten. Zij gaan daarna nog verder en wij naar het hotel ons klaarmaken voor de avond en voorbereiden op een korte nacht.

Om 19.30 voor de start van ons afscheidsdiner nemen we alvast afscheid, met enveloppe, van Gerry. Voor het eerst van deze reis krijgen we hem stil. We hebben samen een heel mooie reis gemaakt die verlopen is in goede harmonie. Gerry heeft zijn land kunnen laten zien en ons er een hoop van verteld. Gerry dank voor de begeleiding het was af.
Het afscheidsdiner was, net als gisteren, een buffet in het hotel.
We zijn het iets anders gewend van Wereldcontact.
Meestal wordt er naar een ander restaurant gegaan of de drankjes worden aangeboden maar helaas niets van dat alles.
We zullen het dus moeten doen wat ons aangeboden is en dat is toch wel heel wat.

Dinsdag, 27 september, Dag 13 Reykjavík-Amsterdam.(O)
Aankomst op Schiphol.
FI 500 Reykjavik-Amsterdam 07.40 – 12.40
De wekker roept ons al om 03.00.
Voor die tijd ben ik al een paar keer op geweest om te kijken of het Noorderlicht zich laat zien.
Ik zie een paar lichte slierten die van vorm veranderen dit is het Noorderlicht.
Ik heb niet lang genoeg gekeken hoor ik later want er zijn ook feller gekleurde slierten gekomen.
De laatste dingen in de koffer gepakt en om 04.00 met alles naar de hal.
Er zou een grab and pick ontbijt klaar staan.
Dit bestaat uit thee, muesli repen en een appel.
Het zou wat royaler kunnen voor een Radison-hotel van deze klasse.
Maar we doen het er maar mee want veel trek hebben we op dit uur niet.
Het busje is er om 04.30 en het wordt in geladen.
Onderweg, naar het vliegveld, zien we nog meer Noorderlicht.
We zijn goed op tijd en hoeven ons niet te haasten.
Gaan even naar de tax-refund om de bonnetjes in te leveren, we zien wel wat we bijgeschreven krijgen op de creditcard.

Moeten zelf inchecken en de koffers labelen.
Via de bagage-dropoff zijn we de koffers kwijt.
Met zijn alle gaan we door de douane, ook hier blijft Gerry ons begeleiden.
Na de douane mogen we door de tax-free shops.
We gaan een kop koffie drinken met Emma, Huib en Steven, Joke komt erbij en dan kan ik gelijk nog wat foto's van haar IPhone kopiëren.
Via een wandeling en een bus naar het vliegtuig.
Alles gaat op tijd.

Het is verder een rustige vlucht en om 11.50 landen we op Schiphol, we hadden wind mee.
Alleen bij de kofferband daar is het lang wachten. Wat er aan de hand is weten we niet maar het duurt meer dan een uur. Er worden wel via de intercom excuses gemaakt maar daar hebben we even niets aan.
Onze taxi staat te wachten en het wordt nu spannend. Want de taxi moet ook nog meer ritten doen.
Als alles op tijd was dan zou er geen probleem hoeven zijn. Maar de koffers werken tegen.
Uiteindelijk om rond 14.00 hebben we alles en kunnen we afscheid nemen van elkaar.

Nellie, Theo, Agnes, Willie, Steven, Joke en natuurlijk Gerry onze "reis begeleider" die tot het laatste toe zorgde dat voor ons alles goed liep.
Huib en Emma daar nemen we bij ons voor de deur afscheid van want we hebben dezelfde taxi.

Via een snelle rit zijn we om 14.45 thuis en is deze, voor ons, mooie reis afgelopen.
We willen onze reisgenoten hartelijk danken voor de fijne saamhorigheid.
Het heeft deze reis gemaakt tot wat het geworden is onvergetelijk met veel mooie foto's en filmpjes.
Gerry heeft na ons een fotoreis ook die mensen zullen van hem genieten zoals wij van hem genoten hebben.
Gerry dank voor je begeleiding en tips.
Lyda en Rein Hoen
September/oktober 2016

• 06 September 2016 - 15:28

Ad Verschuren:

Yes, Hij doet het. Kunnen wij jullie ook via deze mogelijkheid een prettige vakantie en goede vluchten toe wensen. Gaan jullie volgen!!

• 07 Mei 2017 - 21:36

Steven:

Rein, bedankt voor het mooie reisverslag.
    Tijdens het lezen genoot ik weer van de reis, die we gezamenlijk gemaakt hebben.
    Groeten, Steven.