2017-treinen in Zwitserland - Reisverslag uit Brig, Zwitserland van Rein Hoen - WaarBenJij.nu 2017-treinen in Zwitserland - Reisverslag uit Brig, Zwitserland van Rein Hoen - WaarBenJij.nu

2017-treinen in Zwitserland

Door: Rein Hoen

Blijf op de hoogte en volg Rein

12 Maart 2017 | Zwitserland, Brig

Donderdag, 2 maart 2017.
We hebben Hotel Gieling, Duiven voor 1 nacht geboekt.
Hoeven we ons op de vertrek dag niet te haasten.
We maken gebruik van het restaurant van De Vijverhof en gaan om 12.00 hier eerst warm eten. Het is vandaag worst met bloemkool. Ze komen ook nog langs met erwtensoep en brood met spek. Het gaat er goed is. Om 13.00 zijn we uitgegeten en gaan we de koffer halen. Rond 13.30 rijden we weg. Het regent. De drukte op de weg valt mee. Rustig rijden we naar Duiven. Rond 15.00 uur checken we in. Kamer 47 is voor ons en we kunnen er in. Niet groot maar voor 1 nacht voldoende. We zetten thee en daarna gaan we wandelen. We zitten op een industrieterrein en hier zijn ook grote winkels. Leen Bakker wandelen we door. Maken ook een praatje met een medewerker. MediaMarkt is de volgende en we sluiten af bij Ikea. Zo hebben we toch nog een hele tippel gemaakt en doen ook nog een idee op.
We eten onze boterhammetjes op en brengen de avond in alle rust door.

Vrijdag, 3 maart 2017, DAG 1 Heenreis
Vanaf ons verzamelpunt rijden we naar ons overnachtingshotel in Zuid-Duitsland voor diner en overnachting.
Na een rustige nacht en een goed ontbijt gaan we naar het opstappunt. Rond 07.45 zijn we er. We zijn niet de eersten maar zeker niet de laatste. Koffie staat klaar. De zaal loopt helemaal vol. Er zijn meerdere reizen die weggaan. Rond 08.45 gaan we naar buiten de koffer uit de auto en naar bus 02 aansluiten in de rij. Lyda stapt alvast in ik zorg dat de koffer in de bus komt, we staan op de lijst.
Rond 09.10 gaan we rijden. We zitten 2e rij. Henk is de chauffeur/reisleider. Een rustige man. Er zijn 2 bussen die dezelfde reis doen. Het is een populaire reis. Henk vertelt over de route en de bus. Het is goed reisweer. We volgen weg nr. 3. Om 11.45 stoppen bij Montabaur. De lunch soep met een broodje. Daarna plassen en een wandeling, om 12.30 gaan we verder. Zo af en toe is er een beetje vertraging maar het valt allemaal erg mee. De zon laat zich ook nog zien. Om 14.15 is het theetijd. We stoppen bij de Hockenbergring. Om 15.15 gaan we verder. Bij Offenburg de grote weg af en dan richting hotel. We zijn nu in het Zwarte Woud. Om 17.15 zijn we bij Hotel Beren in Oberhammersbach. We hebben kamer 524. Het is een grote kamer. Niet echt gezellig maar voor een overnachting gaat het goed, het bed is goed. Er is gerekend op invalide met een hoog toilet en armsteunen. Als we alles op zijn plaats hebben gaan we even geld pinnen. Als we met alles willen mee doen dan moeten we dat bij Henk met euro’s afrekenen. Het is nu nog rustig bij de geld automaat. Geld hebben we en dan even het dagboek bijwerken. Om 18.30 het Diner. De zaal zit al vol als we binnenkomen. We vinden nog een plaatsje. Maken een praatje. Aardappelsoep, hamburger met gebakken aardappelblokjes en spatzle en spruitjes. Het smaakt ons wel na zo een reisdag. Vroeg naar bed morgen om 06.00 op, het is vakantie!

Zaterdag, 4 maart 2017, DAG 2 Brig
Via Basel rijden we richting de Zwitserse Alpen. Aan het begin van de middag arriveren we in Brig waar we de komende 5 nachten zullen verblijven. De stad Brig ligt in het mooie Oberwallis. ‘s Middags heeft u tijd om de mooie oude binnenstad met patriciërshuizen te bezichtigen.

Om klokke 06.00 roept de wekker ons. We hebben goed geslapen. De koffer wordt gepakt en gaan naar het ontbijt. Het is druk maar we kunnen bijna als eersten doorlopen. Het is een wel voorzien buffet. Om 08.00 gaan we op reis.
Via Basel, de grens overgang Rheinstaten komen we Zwitserland binnen. De zon begint steeds meer te schijnen. Bij het Chateau Chillon aan het meer van Montreux stoppen we voor de broodjes van Henk. Hij moet eerst de worstjes warm maken. Intussen kunnen wij naar het Chateau wandelen. Als we terug bij de bus zijn is Henk ook klaar. Het is net een bradwurst station. Na deze lunch gaan we naar Montreux zelf. Helaas is het gaan regenen. Maar we wandelen toch wat door het stadje. Terug in de bus om 15.00 is de glühwein met Ameretto klaar om ons op te warmen.
We rijden verder naar Brig, Hotel Good Night Inn. Om 17.00 zijn we er. Kamer 214 opzoeken en even bijkomen tot het diner.
Het diner vangt aan om 19.40, er zijn meer groepen dus het best wel druk. We maken een praatje met medereizigers. Bij mij begint een kribbelhoest te komen. Vooraf salade met morzerella, hoofdgerecht Spatzle, Goulash en brocolie.
Toe is er ijs. Het geheel smaakt wel. Helaas is alles verder dicht dus geen koffie. Om 22.00 gaan we naar de kamer en slapen.

Zondag, 5 maart 2017, DAG 3, Alettschgletsjer
Een indrukwekkend uitzicht op een reusachtige gletsjer, dat is wat u kunt verwachten van de excursie naar de Aletschgletsjer. Deze gletsjer, zijn omgeving en de achterliggende bergen zijn door UNESCO aangemerkt als natuurlijk erfgoed en hebben daardoor een beschermde status. Met de bus rijden we naar het bergdorpje Fiesch. Van hieruit kunt u met een gondellift naar de Fischeralp en vervolgens kunt u met een cabinelift naar de Eggishorn.

We worden om 07.00 wakker gebeld door de wekker. We hebben goed geslapen. Mijn hoest begint lastig te worden maar dat gaat wel weer over. Het programma wordt wat omgegooid ivm het weer en de bezetting van de treinen. Volgens Henk komt alles goed. Daar hebben we alle vertrouwen in.
Vandaag gaan we naar Fiesch. Met de bus erheen. Het weer is mooi. Bij Fiesch worden de tickets voor de kabelbanen gekocht.
Het zijn grote dichte cabines. Met de eerste gaan we tot 2212 m. De Fiescheralp. Hier zijn al wat skigebieden. We wandelen wat rond. Veel sneeuw. Dan met nog een kabelbaan naar 2869 m. De Eggishorn. Hier een heel mooi uitzicht op de Aletgletscher. De zon verdrijft de mist zo af en toe. In een berghutje drinken we thee. Daarna gaan we terug naar de Fiescheralp. Hier eten we Rosti met spiegelei. Smakelijk. Dan nog even wat wandelen en terug naar het dorp Fiesch. We wandelen daar ook nog wat rond. Om 15.00 terug naar het hotel. Om 18.00 het diner. Brocoliesoep, Schweinsrostbrate. Ardappelpuree en sperciboontjes. Toe een vla met slagroom. Daarna op de kamer het dagboek bijwerken. Lyda zit naar Wie is de mol te kijken op de Ipad.

Maandag, 6 maart 2017, DAG 4, Mont Blanc Express
Vandaag staat de volgende bijzondere treinrit op het programma. De unieke Mont Blanc Express start in Martigny. De adembenemende tocht voert u door een ruig alpenlandschap, schaduwrijke bossen en gemoedelijke dorpjes. U geniet daarbij van een grandioos uitzicht op de reusachtige gletsjer van de Mont Blanc. Vanuit Le Châtelard rijden we met de bus naar Chamonix in Frankrijk. U kunt met een tandradbaan naar de gletsjer Mer de Glace.

Het weer werkt niet mee, het regent pijpenstelen. In de trein zitten we droog maar het uitzicht houdt niet over. Als uitzondering doen we heen en terug met de trein. Omdat er ook veel sneeuw gevallen is en sommige passen niet berijdbaar zijn kan Henk niet voorbij het overstappunt komen met de bus en ons verder naar Chamonix brengen jammer maar helaas, veiligheid voor alles. Er is heen en weer gebeld met Hotel/Nederland e.d. vandaar de uitzondering. Als we terug zijn in Martigny heeft Henk een alternatief. Het Sint Bernhard museum. Maar we gaan eerst iets eten. Daarna lopen we het museum door. Het lijkt op hulphond. Er wordt een hond getraind. Omdat niemand zin heeft om zich nat te laten regenen gaan we om 15.00 naar het hotel. Het avondeten is niet echt mijn ding. We kunnen nu wel koffie drinken.

Dinsdag, 7 maart 2017, DAG 5 Treinrit Glacier Express
We maken ons op voor één van de hoogtepunten van deze reis: een onvergetelijke treinreis met de Glacier Express. Vanuit een panoramawagon zult u genieten van het Zwitserse Alpenlandschap. De trein slingert langs steile rotsen en klimt over de ruim 2.000 meter hoge Oberalppas. We passeren Andermatt, ook wel het dak van Europa genoemd, en eindigen in Disentis. U krijgt deze dag een lunchpakket mee. Vanuit Disentis rijden we met de trein weer terug naar Brig. Zo mist u niets van de schitterende natuur en de prachtige uitzichten op besneeuwde bergen en dalen.

Om 08.00 verzamelen in de hal, uitdelen lunchpakket en dan wandelen we naar het station. De wagon, die voor ons gereserveerd is, wordt aan de trein gekoppeld. Het is een hele rit met toch ook wel mooie uitzichtpunten. In Disentis drinken we koffie in het klooster en bekijken de kloosterkerk. Nog even wandelen en dan dezelfde rit weer terug. Het lunchpakket maken we dan op.
Het is een mooie rit met vergezichten. Zon, sneeuw alles hebben we onderweg. Langlaufers zien we zwoegen.

Woensdag, 8 maart 2017, DAG 6 Treintje Täsch – Zermatt en Matterhorn
U maakt kennis met de schoonheid van de eeuwig besneeuwde berg Matterhorn, met een hoogte van bijna 4.500 meter. We rijden via een indrukwekkende route met prachtige uitzichten op de besneeuwde toppen naar Täsch. De laatste kilometers gaan we verder met een treintje. In het autovrije Zermatt met typische houten huizen kunt u winkelen, genieten van prachtige uitzichten of met een tandradbaan naar de 3.089 meter hoge Gornergrat gaan. ’s Avonds maakt u met de Simplon Express een korte stadsrondrit door het centrum van Brig.

In de ochtend brengt Henk ons naar Tasch via een mooie route. Daar aangekomen stappen we in een boemeltje naar Zermat. Doet er 15 minuten over. De zon laat zich regelmatig zien. In Zermatt stappen we over op (hebben we zelf moeten betalen) de Gornergrat Bahn en worden we in 3 kwartier naar meer dan 3000 meter gebracht. Omdat de zon regelmatig schijnt is het er goed toeven er is bijna geen wind. We drinken er koffie en gaan dan even wandelen. We zijn onder de indruk van het uitzicht. Je moet wel voorzichtig zijn. Bij het dalen kun je je vasthouden aan een touw. Maar alles gaat goed. Terug in het restaurant doen we een apfelstrudel/saus en thee als lunch.
Om 13.00 zoeken we de trein weer op om af te zakken. We zien de verschillende skigebieden. In Zermatt aangekomen is het weer omgeslagen het sneeuwt en het is koud. We maken een kleine wandeling door Zermatt en nemen dan de trein naar Tasch weer. Henk is al bij de bus dus we gaan er lekker in zitten. Ik voel met niet echt lekker en ben mijn stem kwijt. We zien iedereen binnen druppelen en voor de liefhebbers is er glühwein mit Ameretto. Het gaat er goed in.
Als iedereen voorzien is dan gaat Henk ons naar het Hotel brengen.
Daar staat ons om 17.30 de Simplon-express te wachten. Het is een auto als treintje. Het regent nu behoorlijk. De rit gaat door Brig en er wordt uitleg gegeven. Jammer van de regen.
Om 18.00 is het diner. Het is weer smakelijk. Om 19.30 gaan we naar de kamer. Lyda pakt alvast de koffer zover in.

Donderdag, 9 maart 2017, DAG 7 Vertrek Brig en bezoek Bern
We verlaten Brig en rijden naar Bern. De vele 17e en 18e eeuwse huizen, bruggen en poorten staan op de Werelfderfgoedlijst van UNESCO. De wandelpromenades in het gezellige centrum zijn veelal overdekt. We overnachten deze avond in Zuid-Duitsland.

Via een mooie route komen we in Bern aan. We zien zelfs een beer die al uit zijn winterslaap. Bern is een oude stad en heeft een overdekt centrum. Het weer werkt gelukkig wel mee want de regen is verdwenen. Er is goed te wandelen. Bij een Migros gaan we aan de lunch salade en kunnen we gebruik maken van het toilet. De dame achter de kassa is zo vriendelijk om ons muntjes te geven. Bern is een leuke stad om zo even te bezoeken. Wel druk. We rijden via Frankrijk naar ons overnachtingshotel Hirsch in Kehl-Kork. Dit ziet er ook goed uit, grote kamer. Mijn bed zou iets beter kunnen. Het avond eten gaat wat langzaam men heeft te weinig behulpzame mensen in dienst, wel mensen die niet weten wat ze moeten doen. Maar het komt allemaal goed.

Vrijdag, 10 maart 2017, DAG 8 Terugreis
Alweer de laatste dag van een fantastische reis. Op het verzamelpunt heeft u gelegenheid om een afscheidsdiner te gebruiken. Vervolgens reist u met de servicelijnen naar uw opstapplaats.

Om 08.30 Gaan we voor het laatste stukje op weg. Weg 61 de Rechts Rheinise route is het dit keer. We doen een wat verlate koffie/vroege lunchstop. Goed reisweer. Weinig vertraging op 1 stukje na. Als verrassing rijden we langs CentrO in Oberhausen en daar kunnen we de benen streken voor wel 2 uur. Om 17.30 zijn we bij Juffrouw Tok in Nieuw-Dijk/Didam. Mooi op tijd.
Nemen afscheid van de medereizigers en van Henk onze gids en chauffeur. Hij heeft zijn best gedaan.
De koffer in de auto en dan op weg naar huis. De verkoudheid begint bij ons beide zijn tol te eisen en toe te slaan. Om 20.00 steken we de sleutel in het slot.
We zien terug op een mooie reis door Zwitserland. Jammer dat het weer ons zo af en toe in de steek liet en dat er een verkoudheid op de loer lag.

• 09 Maart 2017 - 10:58

Ad En Loes Verschuren:

Hoi Lyda en Rein,
    Wij hopen dat het niet erger wordt voor Rein (kriebelhoest en zich niet lekker voelen).
    De Reis komt wat chaotisch over met al dat gewissel van dag programma's maar zal best wel genieten zijn. De foto's die Rein op Facebook zet zijn in vedergeval mooi.
    Jongens geniet er nog even van jullie zijn al weer op de helft dus gaat het weer snel.
    Rein beterschap en neem een lekker cognacje knap je vast van op.