2012-Spitsbergen - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Rein Hoen - WaarBenJij.nu 2012-Spitsbergen - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Rein Hoen - WaarBenJij.nu

2012-Spitsbergen

Door: Rein Hoen

Blijf op de hoogte en volg Rein

14 Augustus 2012 | Spitsbergen, Longyearbyen

Dinsdag, 14 augustus 2012.

Na een lange tijd wachten en een ontmoetingsdag is het er dan toch van gekomen.
Om 5 uur roept de wekker ons. De laatste dingen inpakken en dan om 7 uur op weg. Geen files dus we zijn redelijk snel op Schiphol. De auto parkeren en met de bus naar de vertrekhal. Louis staat ons al op te wachten. De bagage zijn we snel kwijt en kunnen we gaan wandelen. Op inchecktijd zijn we bij de gate. Maar met de bagage duurt het wat langer. We hebben 3 kwartier vertraging. De vlucht verloopt rustig. Als we alles hebben in Oslo dan wandelen we naar het hotel Radison Blu. Daar gaan we gelijk aan de lunch, men is hier schijnbaar niet gewend aan gasten met vertraging. We zijn nog net op tijd voordat het buffet wordt afgeruimd. Maar we eten lekker. Ondertussen krijgen we de kamer sleutel, 2116. De koffer op de kamer zetten snel opfrissen. De gids, Hilda een Belgische, staat al op ons te wachten. Met de bus door Oslo. Er is ook een wiel ren festijn, dus de route wordt aangepast omdat er straten zijn afgezet. Eerst naar het nieuwe operagebouw. Mooi uitzicht over de fjord. Dan via wat bezienswaardigheden naar Hommenkolen, de springschans. Je ziet nu hoe groot het wel niet is. Ook hier een mooi uitzicht over Oslo. Het weer werkt ook mee, de zon staat hoog aan de hemel. Na Hommenkolen gaan we naar het Vigelandpark met bijzondere beelden. Dan nog langs het stadhuis. Om half 7 zijn we terug in het hotel, We mogen het nu zelf uitzoeken. Rond half 8 gaan we naar de luchthaven er is daar een pizza bar. Er zijn meer mede reizigers. We kopen 3 punten met een drink en gaan aan tafel bij Bert en Marjan, maken een goed gesprek en de punten gaan naar binnen, het smaakt ons goed. Dan terug naar het hotel en naar de kamer. We kruipen er vroeg in. Lange dag.

Woensdag, 15 augustus 2012.

Om half 6 loopt de wekker af. We hebben goed geslapen, geen herrie van het vliegveld. Verfrist ontwaakt zoals dat heet. Het is druk in de hal van het hotel, het is een groot hotel. Het ontbijt buffet ziet er goed uit. Het lijkt er op dat we de eersten zijn. Na enige tijd komen Bob en Karin bij ons zitten. We doen ons te goed aan het lekkers. Na het ontbijt de koffers sluiten en uitchecken. Naar de vertrekhal en daar via de automaten in checken. We staan eerst bij de verkeerde automaten maar het komt allemaal goed. Bij de douane moet ik weer gecheckt worden en ik heb niets! Maar ook hier komt alles goed. Het is een grote vertrekhal, dus we kunnen de benen strekken. Ruim op tijd zijn we bij gate 26. Wordt er omgeroepen dat de gate veranderd is, blijkt het een miscommunicatie te zijn. Maar ook nu hebben we vertraging, waardoor is ons niet duidelijk. Om 11.00 gaan we dan toch vliegen. We hebben helaas een plaatsje zonder raam, maar het is zoals het is. Rond half een landen we in Tromso. We moeten het vliegtuig uit omdat we het Schengen gebied verlaten. We moeten langs de paspoort controle. Al met al duurt het een uur en gaan we om half twee weer vliegen. Rond drie uur landen we in Longyearbyen. De afhandeling gaat snel en we worden al opgewacht door Polar Quest. De koffers in de bus. Wij worden naar het museum gebracht. We zijn een uur later dan gepland. Tot half vijf hebben we de tijd om het museum te bekijken. Annet leidt ons rond. Alles wat met de geschiedenis van Spitsbergen te maken heeft is hier bij elkaar gebracht. Annet is een Nederlandse Polar Quest gids. Na het bezoek worden we naar de Quest gebracht. Onze koffers staan al in hut 307. We kunnen ze gelijk uitpakken. Daarna gaan we naar de panoramalounge, daar staat koffie met sandwiches klaar. Er wordt ook een warm welkom uitgesproken met veiligheidsregels.
We worden naar de hut gestuurd om een warme jas aan te doen en te wachten op een noodsignaal. Dan moeten we naar de panoramalounge gaan en worden we geteld. Dan naar de reddingssloep, hier een vest aan. We hopen het niet nodig te hebben maar het is goed dat het geoefend wordt. Na deze oefening is het wachten op het diner. Dat vangt aan om zeven uur. We gaan bij Maarten en Astrid zitten. Starten met een soepje. Steak, gepofte aardappel. IJs en koffie toe. Het smaakt ons goed. We hebben een leuk gesprek. Nog even kaarten kopen en dan langzamer hand naar bed.

Donderdag, 16 augustus 2012

Na een onrustige nacht staan we om 6 uur op. Aan het begin was de Quest flink aan het schommelen en je moet wennen aan het scheepsgeluid. Je hoort de motoren hun werk doen. De temperatuur ook wat lager gezet. Met korte hazenslaapjes komen we de nacht door. De bedden liggen goed. Om kwart voor 7 een algehele wake-up. Om 7 uur is het ontbijt. We doen onze overwinteringskleding aan. Het ontbijt is wel voorzien. We schuiven aan bij Wies en Louis. Praten over vakantie ervaringen. Om kwart over 8 is er een meeting in de panoramalounge over zodiac landingen en veiligheid m.b.t. ijsberen. Na deze meeting hebben we een landing in Ny Alesund. Maar deze landing is gewoon aan de kade, dus niets met zodiacs. We hebben een tour door Ny Alesund. Het is een kleine nederzetting. Bezoeken het postkantoor, doen de kaarten op de bus. Wandelen door de hoofdstraat en bezoeken museum en mijnwerkershuisje terwijl de rest aan het winkelen is. Krijgen in het mijnwerkers huisje een privé rondleiding door Ronald. Daarna gaan we met de groep het "dorp" door. Wandelen er ook buiten, het ijsberen gebied. Er is ook een paal waar vroeger de zeppelin van Amundsen aan meerde. Ook een Nederlandse begraafplaats uit 1700. Vroeger was er veel mijnbouw maar door ongelukken is het nu meer een onderzoek dorp. Om 12.00 uur terug op de Quest en weer varen. De lunch wordt opgediend, warm. Het smaakt ons goed. Maarten en Astrid schuiven bij ons aan. Daarna krijgen we onze eerste echte zodiac landing op Signehamna. We kleden ons warm aan want het is nog een beetje mistig. Als we eindelijk alles aan hebben gaan we via de zijuitgang in de zodiac. Alles met beleid en veiligheid voorop. Annet is de driver. Maar de motor stopt er mee en ze krijgt hem niet aan de praat. Direct worden we omringd door andere zodiacs. Ronald stapt over, hij wisselt van Zodiac en probeert hem aan de praat te krijgen en dat lukt. Dus we kunnen weer verder. Henrik wordt opgeroepen waar hij is en daar gaan we allemaal naar toe. We doen de landing zonder problemen slepen de boot op de kant. Daar na een stukje wandelen. We worden gesplitst, mensen die een rondje willen maken en mensen die liever een klein rondje willen. Wij gaan voor het grote rondje. Het is een wandeling over los gesteente maar wel met mooie uitzichten. Om kwart over 6 stappen we in de zodiac en zetten we koers naar de Quest. We hebben amper tijd om ons goed om te kleden, alles is van het zweten wat nattig. Recap is een meeting om de dag te bespreken en het plan voor de volgende dag. We worden ook officieel welkom geheten door de kapitein met bijbehorend glaasje. Direct daarna kunnen we naar het diner. Met Frans en Els delen we de tafel. Biefstuk en vegetarisch vanavond en een gezellig gesprek. We kunnen haast gelijk door om te zien hoe dicht we bij de gletsjer kunnen komen. Tot op 300 meter lukt het maar dat gaat wel een tijdje duren. Afwisselend staan we buiten of op de brug. Net als we het wel gezien hebben en de dames aan de koffie zitten en ik de spullen aan het opbergen ben valt er een stuk gletsjer in het water. Gelukkig hebben andere groepsleden (Bob) het gefilmd dus krijgen we het toch nog te zien. Na de koffie is tijd om naar bed te gaan, de zon staat nog aan de hemel. Het is nu 10 voor 11. Welterusten.

Vrijdag, 17 augustus 2012.

Vannacht gevaren naar Amsterdamoya. Een stuk via open water en dat hebben we gemerkt. Veel geschommel maar er is beter geslapen dan gisteren.

De wekker om half zeven.
Na ontbijt Virgohamna. Hier zijn vroeger ontdekkingsreizigers met allerlei ballonnen bezig geweest om de Noordpool over te steken o.a. Andre. Daar weet Axel later meer over te vertellen. Vanuit hier heb je een directe open verbinding met de Noordpool. Die is ong. 1000 km hier vandaan. Alles wat er ligt is van historische waarde. Je moet uit kijken waar je loopt want anders loop je de historie stuk. Het zijn behoorlijke ongeordende stukken grond waarop ooit een hangar gestaan heeft, olie vaten en ovens. De omvang kan je er nog van zien. Met het verhaal van Ronald erbij gaat het ook leven en krijg je er een beeld van. We wandelen hier door de geschiedenis van de poolontdekkers.

Als we dat gezien hebben maken we met de zodiac een oversteek naar Smeerenburg. Hier weer een ander stuk geschiedenis. Dat van de Nederlandse walvisvaarders. Hier vertelt eerst Annet iets en dan daarna Ronald die het verder verteld. We zien waar de tenten, later hutten die ook toch tenten genoemd werden, gestaan hebben. Ook hoe groot de vetpotten waren. De omtrek is nog duidelijk te zien. Een verhaal over het uitproberen of er hier om Smeerenburg wel overleven mogelijk was. 7 mensen zijn omgekomen en enkele hadden scheurbuik, dat tast ook je beendergestel aan. De grote beenderen die splijten, lijkt ons niet prettig. In 1906 is het marine vergat H.M.S. Friesland hier geweest om in naam van Wilhelmina een soort massagraf te maken waar alle Nederlanders herdacht werden. Door de permafrost komt alles wat ooit in de grond gestopt is ooit weer naar boven zo ook de lijken die hier in de loop der jaren zijn begraven, vandaar dat massa graf. We wandelen over patroongrond. Ook dit heeft met de permafrost te maken. Grote stenen komen naar boven en daar tussen is wat aarde, dus het is goed je pad kiezen.
We doen de wandeling naar het massagraf met een kleiner groepje omdat het nog een stevige tippel is. Annet brengt de achterblijvers alvast naar de Quest en komt dan terug om ons te halen. We zijn iets verlaat maar gaan met 2 zodiacs terug naar de Quest. Nog heel even tijd om ons uit te pellen en dan is het lunch time. De lunch is een buffet, het smaakt ons steeds beter. Ondertussen gaat de Quest varen naar het volgende hoogtepunt.
De tocht gaat nu naar Raudfjorden. Hier wordt een zodiaccruise gegeven. We gaan met 2 groepen de zodiacs in. Lyda komt in een andere dan ik te zitten. Annet vaart mijn zodiac. Eerst de vogelrots en daarna naar de gletsjers. Zo van dichtbij zie je pas hoe groots het is. We zien ook een Beard seal liggen, de motoren uit en met de peddels dichterbij om het dier niet te storen. Het weer is wisselvallig, soms wat regen. Omdat we stil zitten krijgen we het koud maar door de mooie uitzichten merken we er weinig van. Rond zes uur zijn we bij de Quest. Om kwart voor zeven de Recap. Tevens nog wat uitleg over luchtballonnen, door Axel. Zo wordt dat verhaal ook wat duidelijker. Direct daarna het diner. Daarna even in de lounge, we varen langs eiland Moffen, dit is een zandbank en de plaats om walrussen te zien. De Quest vaart zo dicht mogelijk naar het eiland en we zien de walrussen. Omdat het niet donker wordt kunnen we ze toch wel goed zien. Het is een 'kudde' bij elkaar. Helaas is de afstand toch nog wel ver. De reis gaat verder over volle zee naar Phippsoya, een van de "zeven eilanden".

Zaterdag, 18 augustus 2012.

"Normale" tijd opstaan, ontbijt en dan alles in gereedheid brengen voor de zodiac landing op Phippsoya. We zijn om 09.00 gereed. Er zijn 2 zodiacs for the Dutch. De Quest ligt midden in een baai. We stappen in de Zodiac. Het is een beetje heiig, de wolken hangen boven de bergen. We worden welkom geheten door walrussen. Een aantal neemt een ochtendbad. Op het strand liggen er een heel stel. We varen eerst rondom de baderraars en gaan dan aan land. Ondertussen is er een ijsbeer gespot. Het (want we weten niet of het een hij of een zij is) ligt tegen een muurtje te slapen. Het is moeilijk te zien. We houden ons eerst bezig met de walrussen. Wel op een veilige afstand voor mens en dier. We doen hier een wandeling over de toendra.
Ondertussen worden er vanaf de Quest meer ijsberen gespot. Als we weer in de zodiac stappen gaan we daarnaar opzoek. We zien er 1 op een berg lopen, die is wel actief en beweegt zodat je hem goed kunt zien. Maar het is wel een eind weg, je hebt de verrekijker nodig. Maar als we weer wat verder varen dan wordt er een ijsbeer gespot die wat dichterbij is. Alle zodiacs houden stop en wachten even af. Deze ijsbeer ziet zijn kans schoon om een voorstelling te maken. Hij komt langzaam de berg af en komt naar de waterkant. Zij (later blijkt dat het een zij is) blijft rustig om zich heen kijken en wandelt wat langs de waterkant. We zijn er allemaal stil van en vergeten de kou. Het is een heel mooi en speciaal optreden. Als wij en de ijsbeer er genoeg van hebben gaan we terug naar de Quest. Iedereen heeft het over de ijsbeer.
Na de lunch varen we verder richting Noordpool want de kapitein wil naar het ijs toe. De tocht is langer dan gedacht want het ijs is ver opgeschoven. We zien nog wel wat staarten van walvissen en ook zeehonden maar veel verder dan in de verte een kopje en een staartvin komen we niet. Het is wel een mooi gezicht al die ijsschotsen. Ondertussen passeren we de 81e breedtegraad. Men is met deze cruises nog niet zover gekomen.
Om vijf uur worden de zodiacs weer te water gelaten zodat we even tussen het drijfijs door kunnen varen om ook nog wat te spotten. We spotten wat Burgemeesters en drieteen meeuwen. Maar opeens zet Ronald de vaart erin want via de brug horen ze dat er iets is voor het schip. En zo komen we oog in oog met een moeder ijsbeer met 2 jongen. We moeten weer stil zijn. Ook nu drijven alle zodiacs een hele tijd rond dit ijsberen gezin. We moeten wel terug naar de Quest voor het diner. Dus het is afscheid nemen. De dagelijkse RECAP wordt verschoven naar na het diner want er is geen tijd meer.
Voor het diner hebben we nog even een borrel van Louis. Het diner is weer van goede kwaliteit en wordt aangekondigd met zang van een gelegenheidstrio. Na het diner is dan de Recap met aansluitend koffie voor ons. Met de Recap krijgen we ook een glas champagne omdat we de 81e breedtegraad gepasseerd zijn. De rest brengen we nog even pratend en foto's kijkend door.

Zondag, 19 augustus 2012.

Vannacht is er lekker doorgevaren. Soms last van wat golven, want we varen op open zee. We komen aan bij Storoya.
Normale tijd opstaan. Tijdens het ontbijt worden we al op de hoogte gebracht. Ook dat we vanmorgen alleen maar een zodiac cruise hebben, maar er zijn ijsberen gespot. Om negen uur is het al zover. De temperatuur valt mee. Er hangt een lichte mist maar de zon doet moeite om er door te komen. Om negen uur staan we bij de uitgang. Door de flinke golven vergt het instappen enige behendigheid. Uiteindelijk lukt het wel. Eenmaal op het water valt het mee met de golven en de temperatuur is ook goed. We varen naar de kust en hebben een ijsbeer. Hij/Zij is ver weg en wandelt op het gemak, er zijn ook walrussen die ons bezig houden. Na een tijdje gaan we naar een andere kant ook daar zijn ijsberen gespot en jawel er zijn er 3. 2 ervan zijn actief en aan de wandel. Ze lopen over de stenen naar een stukje met sneeuwveld. Hier zien we ook de resten van een dode ijsbeer, dat is nu diepvries vlees. De 2 ijsberen ruiken er aan en gaan verder. We volgen ze een hele tijd over de sneeuw en langs het strand. Op de terug weg nog langs een rots waar walrussen op liggen. Rond 11 uur zijn we terug op de Quest en kunnen we aan de koffie. Het lijkt rustig voor de zondag maar we hebben dus al heel wat gezien. We krijgen te horen dat er nu naar Kvitoya(White Island) gevaren wordt, terwijl wij aan de lunch zitten. Na de lunch zien we verder.
Rond twee uur is het verzamelen geblazen bij de zodiac opstap plaats. We doen een cruise naar Kvitoya. Eerst naar het strand, daar is een herdenkingsplaat voor Andre de poolreiziger met een ballon, hij is hier gestrand en overleden. Omdat er ijsberen zijn gespot moeten we als groep bij elkaar blijven en staan de gidsen op wacht. Axel verteld het verhaal over Andre en dat er een Zweedse vlag is verborgen in het monument, hij haalt hem tevoorschijn. Er is niet veel van over. Ondanks de ijsberen kunnen we toch een stukje wandelen naar een hoger gelegen uitzicht punt. Terug in de zodiacs gaan we naar walrussen plaats. Er liggen een stel op een rots. Als we er bij zijn gaat er een stel het water in en zwemmen ons tegemoet, ze zijn nieuwsgierig en wie bekijkt wie? Hier liggen we een tijdje de walrussen te bekijken terwijl zij naar en van ons afzwemmen. Om vijf uur vindt Henrik het genoeg en worden de zodiac naar de Quest gedirigeerd. Om kwart voorzeven is de Recap van de dag met nog wat uitleg over de walrus. Ook het program van morgen wordt doorgenomen. Om half acht is het diner. Wies en Louis zijn onze tafel genoten. Daarna vinden we het welletjes want we moeten morgen vroeg op.

Maandag, 20 augustus 2012.

Vannacht zijn we naar Nordaustlandet gevaren en dan langs de kust naar Brasvellbreen. Daar kunnen ze dichter langs de kust en heb je een mooi zicht op de sneeuw wand. Ze hoopt daar in de vroege morgen te zijn. Om ons de kans te geven ervan te genieten is het ontbijt naar acht uur verplaatst. We laten de wekker eerder aflopen want we willen niets missen. Om half zes aflopen. Na het warm aankleden gaan we naar boven. We varen al langs de sneeuwwand, het is indrukwekkend om te zien. Er staat ook een stevig briesje en dat merken we. De Quest gaat aardig tekeer. We vinden een plekje in de zon en uit de wind. Hier houden we het wel een tijdje uit. Er komen steeds meer gasten staan. We zien ook watervallen uit het ijs/sneeuw komen. Voor 8 uur gaan we naar de hut om ons uit te pellen en naar het ontbijt te gaan. Na het ontbijt varen we nog een stukje de Hinlopenstretet in. Het is een beetje ruwe zee en men zoekt een rustiger stukje. Er wordt een inham gevonden, daar gaan we met de zodiacs aan land. Er zijn ook walrussen te zien. Het zijn mannetjes en die zijn aan het rusten. Ze hebben zich dik gegeten en nu is het luieren. We komen wel dichtbij maar er zit weinig beweging in. Wie wil kan mee met een wandeling de heuvel op voor het uitzicht. De dire-hards cq. vogelaars blijven bij de walrussen. Wij gaan wandelen, eerst door het grind en de wat groter stenen en ook weer zand. We komen op een ander strandje uit. Mooi gezicht op de overkant waar sneeuwbergen zijn. We wandelen ook een heuvel op voor het uitzicht. Onderweg ook de bloemetjes in de gaten houden. Rond 12uur staan we bij de zodiacs en gaan we terug naar de Quest. Om een uur worden we aan de lunch genoot. Hierna hebben we even tot drie uur. Dan is het in de zodiacs. We krijgen ervaring in het ons warm aankleden want het gaat steeds soepeler. We worden nu op Wahlbergoya gedropt. Hier ligt de sneeuw nog onder hand bereik. We wandelen een groot rondje. Er is geen wandelpad dus het gaat over grote/kleine stenen en ijs/sneeuw. Onderweg aandacht voor fossielen, diverse soorten steen en de bloemetjes. We wandelen met een grote groep, wel steeds met crew erbij met wapens. Je zult maar een ijsbeer tegen komen! Rond vijf uur worden we door Annet weer netjes naar de Quest gebracht. Tot aan de Recap van vandaag mogen we het zelf uitzoeken. De recap is om kwart voor zeven, de belevenissen van de dag worden doorgenomen en ook het programma voor de dag van morgen. Aansluitend is het tijd voor het diner, dit wordt zingend gedaan. Na het diner het dagboek bijwerken. Vanavond is een film over Svalbard, die gaan we ook zien. Het is goed voor ons Noors want de Engelse commentaarstem kunnen ze niet vinden. Mooie beelden. Daarna naar bed.
Er wordt vannacht niet gevaren we liggen in Lomfjorden uit de winden en Hinlopen. Het is een rustige plek en goed voor morgen ochtend.

Dinsdag, 21 augustus 2012.

Normale tijd opstaan en ontbijten.
We starten met een korte zodiaccruise naar de kust. Daar is het splitsen in groepen lange of korte wandeling, we gaan voor de lange. Eerst een stukje langs het strand en dan naar boven. Het is een hele klim en je wordt er behoorlijk warm van. De conditie moet ook goed zijn. Onderweg denken we in de verte nog rendieren te zien maar of dat zo is ...... Het eind van de wandeling is op een topje en heb je mooi uitzicht over een dal met gletsjers. De zon doet ook weer mee vandaag. Om 12 uur terug bij de zodiacs en naar de Quest. De lunch staat voor 12.30, dus even uitpellen en dan naar het restaurant. Tijdens de lunch gaan we weer varen en komen we in hinlopen uit, het is hier wat onstuimiger. We gaan richting Alkenford. Onderweg zien we een walvis rondjes zwemmen en dat houdt wat op. Bij de Alkenfjord blijkt dat het te ruw is om met de zodiacs te gaan varen. De kapitein probeert zo dicht mogelijk bij de Alkenrots te komen en dat lukt zeer goed. We zien eigenlijk meer dan dat we met de zodiac er langs zouden varen. Vanmiddag krijgen we ook een ijsberenpresentatie. Na de presentatie omkleden voor het diner. Vanavond laat 1 van de gasten iets zien over India, dat klopt wel goed met deze reis warm en koud. We krijgen olifanten en tijgers te zien. Het is wel mooi. Dan is het ineens tijd om naar de hut/bed te gaan.
Het is een onstuimige nacht. De Quest schommelt behoorlijk. Er is een behoorlijke golfstroming en we zitten op open zee, ook de wind zal wel meehelpen.

Woensdag, 22 augustus 2012.

Normale tijd opstaan. De Quest is daar waar we willen zijn, aan de westpunt van Barentsoya en gaat voor anker op een rustige plaats. Direct na het ontbijt is de eerste landing al. Dus snel omkleden en in de Zodiac. We zouden naar een strandlandingsplaats gaan maar dat loopt enige vertraging op. Er is een ijsbeer met jong gesignaleerd tegen de bergwand, die moeten we eerst bekijken. De ijsbeer is actief en wandelt met jong langs de bergwand. Ze zoeken voedsel. We volgen ze een tijdje, de ijsbeer komt zelfs nog wat naar beneden zodat we ze beter kunnen zien. Het is nog een klein jong een jaarling. Als ze weer gaan klimmen, houden we het voor gezien en gaan we naar de landingsplaats Rindedalen. Omdat we nu minder tijd hebben wordt de wandeling niet zo lang. Maar de natuur laat zich niet dwingen want we zien een stel Rendieren grazen. We blijven op grote afstand. Na enige tijd wordt de groep gesplitst in wandelaars en Rendier kijkers. Wij horen tot de wandelaars. Een rondje over een bergrug naar een meertje/rivier.
Daar aangekomen zien we de ijsbeer onze klant uitkomen. Geen paniek want het is nog ver weg. Maar de ijsbeer heeft toch al een aardig stukje gelopen. Op ons gemak wandelen we naar de zodiacs en om 11.30 uur zijn we terug op de Quest.
De lunch is om 12 uur wat eerder dan gewoonlijk. Men wil ons nog een landing geven en we moeten ook een lang stuk varen. Dus wij iets eerder weg en terug dan kan de Quest eerder gaan varen. Bijna direct na de lunch pakken we ons weer in voor de volgende landing. De Quest is inmiddels wel naar een ander punt gevaren dus we hebben geen last van de ijsbeer. Als we de landing gedaan hebben op Sundneset, staat er een hutje voor/van onderzoekers. We kunnen even binnen kijken. Er zijn 2 groepen korte wandeling/lange wandeling, we nemen de lange. Via een bergkam komen we in een kom uit. Hier mooi uitzicht over gletsjers. Ook veel groen hier. Via een andere kant gaan we terug en op het eind staan daar ineens 2 rendieren. We krijgen nu de kans om ze te fotograferen en te filmen. Deze dieren blijven rustig door grazen. Als zij er genoeg van hebben dan gaan ze weg. Als afscheid kijken van bovenaf nog even om en weg zijn ze. Weer een mooie belevenis. Direct daarna wandelen we naar de zodiacs onderweg zien we nog een ijseend en terug naar de Quest. Het is dan 3 uur. Als alles binnen is wordt het anker gelicht en gaat de Quest naar het volgende punt. Na het diner worden we gevraagd om naar de panoramalounge te komen want er moet iets gevierd worden. Blijkt dat de Quest 20 jaar geworden is. De champagne smaakt ons wel. De kapitein vertelt over historie van het schip. De vergelijking met een jonge vrouw wordt gemaakt. Het is nog lang onrustig gebleven.
Het is een lange afstand die gevaren moet worden. Tijdens het diner is het anker al opgehaald en als we opstaan, varen we nog.

Donderdag, 23 augustus 2012.

Iets later dan anders opstaan. We worden wakker van het geschommel. Een groot deel van de tocht is rustig geweest. De zon staat ook aan de hemel. Na het ontbijt is het inschepen voor een landing op Hornsund. De zon verdwijnt inmiddels en het gaat sneeuwen. We doen de regenjacks maar aan. Waar we landen is ook een hutje. Hier heeft een jager met zijn gezin gewoond. Man, vrouw 2 kinderen. We bezoeken het. Weinig ruimte. We wandelen ook tegen de berg op de drieteen meeuwen maken een kabaal van jewelste. Halverwege houden wij het voor gezien en dalen af. Aan de kust zijn mooie rots formaties en die willen we ook zien. Om 12 uur gaan we terug naar de Quest. We hebben haast geen tijd om ons "uit" te kleden voor de lunch, het gaat in sneltrein vaart. Tijdens de lunch gaat de boot weer varen een stukje de fjord in. Het is de submariene fjord. Aan het eind is een grote gletsjer. Om 2 uur weer verzamelen er is nu een zodiac cruise langs de fjord. Het weer is echt van hier. Sneeuw/regen/wind. Maar het uitzicht vergoed veel. Annet vertelt. Als we last van de kou krijgen gaan we terug naar de Quest. Er zijn ook liefhebbers voor een Polar duik. Daar krijgen ze nu de gelegenheid voor. Het lijkt ons niets. Even tijd voor de Recap en aansluitend het diner. Het zou een BBQ buiten zijn maar door het weer wordt het verplaatst naar het restaurant, het vlees wordt wel buiten op de BBQ klaar gemaakt. We krijgen er ook wijn bij. Alles smaakt weer goed. Daarna barst het "afscheid" feest los. Er worden plaatjes gedraaid en gedanst. Om 22.00 uur is het, voor ons, afgelopen en gaan naar de hut. Dagboek bij werken en naar bed.
Vannacht wordt er weer gevaren, we komen steeds dichter in de buurt van Longyearbyen.

Vrijdag, 24 augustus 2012.

We zijn vannacht weer een stuk dichter bij Longyearbyen gekomen en zelfs een stukje voorbij gevaren. Schommelen was er ook weer bij. De zon gaat nu heel even onder en geeft speciale kleuren. Na het ontbijt een landing bij gletsjers die al wat land inwaarts zijn, Eidembukta. Mooie wandeling langs een Canyon en we zien nog wat rendieren. De rekening is ook al rondgebracht. We schijnen zelfs op de 27e nog iets besteld te hebben, dus die gaat terug. Hij wordt aangepast.
De lunch is weer goed. Vanmiddag koffers pakken en de machine kamer bezoeken. Er wordt nog een mogelijkheid geboden om de Russische nederzetting Barentsburg te bezoeken maar wij houden het voor gezien. Verder houden we het rustig We varen naar Longbeyryen. Na het diner even naar de panorama-lounge. We krijgen een preview van de dvd die als herinnering gemaakt is. Wordt later met de post toegezonden. Een mooie herinnering. Daarna direct naar bed, het is vroeg dag.

Zaterdag, 25 augustus 2012

Om 2 uur loopt de wekker af. De koffers dicht, ontbijtje, rekening betalen en naar het vliegveld ld. We kunnen praktisch doorlopen. We gaan zonder vertraging naar Oslo. Het is bijna 3 uur vliegen. Omdat de koffers door gelabeld zijn hebben we daar geen zorgen over. We hebben nu 4 uur 35 minuten tijd voor de volgende vlucht. Om de pijn wat te verzachten biedt Louis ons koffie aan. We wandelen wat heen en weer. De tijd gaat toch wel voorbij.
Om 12.20 vliegen we richting Kopenhagen. Daar komen we om 13.20 aan, we vliegen sneller dan gepland, zeker windje mee. Dan hebben we weer 2 uur en 40 minuten te wachten. Het vliegveld van Kopenhagen is groot en ruim voorzien van allerlei winkels. Dus veel te zien. We eten ook wat. Om tien over vier vliegen we het laatste stukje naar Amsterdam. Daar landen we om half zes. Dan de koffers van de band, afscheid nemen van iedereen en de bus naar P3.
Even naar de auto wandelen en dan richting Capelle.
Om half acht steken we de sleutel in het slot en zijn we naar een lange reisdag thuis.

Iedereen die met ons deze reis heeft meegemaakt willen we hartelijk danken voor de mooie momenten die we gedeeld hebben.
Het is voor ons een “once in a Lifetime” ervaring.

Wilt u een beeldverslag van deze reis zien?

Via http://vimeo.com/49168956 is het te zien.

We starten in Oslo en dan naar Spitsbergen.

Als de film helemaal is ingelezen en wilt naar de ijsberen die kunt u vinden op de volgende tijden:

00.42.00 >1 ijsbeer echt een foto model.

00.54.00 > 3 ijsberen op 82 graden Noorderbreedte op een ijsschots

01.00.00 > 2 ijsberen langs het "strand"

01.40.00 > 2 ijsberen tegen een bergwand.

Op 00.32.00 een Beard Seal

De totale film is 2.20 dus een hele zit, u kunt natuurlijk ook stukjes kijken en met de balk doorspoelen.